| Böhme | Adler | |
| wychowanie dzieci | – interesuje się wychowaniem i losem dzieci;– chce, żeby córka znalazła dobrego męża;– pragnie, żeby syn skończył naukę i znalazł pracę w fabryce;– uczy dzieci uczciwości i bycia użytecznym dla innych; | – martwi się o swojego syna;– nie wie, kim zostanie;– traktuje syna pobłażliwie;– nie uczy syna o wartościach moralnych;– zapewnia synowi beztroskie życie;– pozwala synowi trwonić majątek;– nie jest krytyczny względem syna;– szybko wybacza synowi jego rozrzutność i lekkomyślność; |
| praca | – uważa pracę za coś wartościowego;– praca powinna służyć innym, społeczeństwu; | – nie docenia wartości pracy innej niż bogacenie się;– praca jest dla niego utrapieniem, od którego chce uwolnić swojego syna; |
| pomoc biednym | – pomaganie innym jest ważne;– należy wspierać i pomagać tym, którzy mają gorszą sytuację życiową; | – nie interesuje się pomaganiem innym;– usprawiedliwia podział na bogatych i biednych jako dzieło Boga;– bogaci powinni korzystać z życia;– jest obojętny na los biednych;– z wyższością i okrucieństwem traktuje ludzi, którzy są słabsi od niego; |
| wartość edukacji | – zapewnia rozwój i poprawę sytuacji;– wpływa na człowieka, kształtuje go;– uczy człowieka pracowitości i przydatności dla innych; | – jest bezwartościowa i męcząca;– nie przynosi namacalnych korzyści;– ważniejsza od edukacji jest możliwość pomnażania majątku; |
Postawy i poglądy bohaterów praktycznie całkowicie się od siebie różnią. Böhme swoją postawą reprezentuje założenia zgodne z poglądami pozytywistów – docenia wartość pracy i edukacji, dba o przyszłość swoich dzieci, pomaga potrzebującym, chce być użyteczny dla społeczeństwa. Natomiast Adler neguje to wszystko – pracę i edukację uznaje za męczące, chce, żeby jego syn korzystał z życia, zamiast się nimi zajmował, usprawiedliwia podział na biednych i bogatych, dąży jedynie do osiągnięcia własnych korzyści.