Niestety nie możemy pomóc Ci w rozwiązaniu tego zadania. Zależy nam, abyś samodzielnie pisała/pisał formy wypowiedzi. Dzięki takiej postawie łatwiej będzie Ci w czasie egzaminu. Mamy nadzieję, że dasz sobie radę. Postaraj się podążać za treścią polecenia. Przeczytaj
WSTĘP
(akapit 1.)
– w tym akapicie wprowadź do tematu baśni. Możesz zastosować typowe słownictwo: „Dawno, dawno temu…”, „Była raz sobie…”, „Żyła przed laty…”, „Za górami, za lasami…”
- przedstaw bohaterów: stary rybak i jego żona mieszkający w chacie nad morzem.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.)
– w tym akapicie opisz wydarzenia w baśni.
- opisuj wydarzenia chronologicznie: spokojne życie babci i dziadka, niecodzienny połów ryb, spotkanie ze złotą rybką, wypuszczenie rybki do morza, gniew staruszki, pierwsze życzenie – nowe koryto, drugie życzenie – nowa chata, trzecie życzenie – zmiana staruszki w szlachciankę, kolejne życzenie – zamiana staruszki w carycę, wyrzucenie rybaka z domu, kolejne życzenie – zmiana staruszki we władczynię świata i złota rybka na własność, spełnienie ostatniego życzenia, powrót rybaka do domu i zastanie starej chaty i żony.
- zastosuj dialogi.
- wykorzystaj wyrazy oznaczające następstwa czasu: najpierw, potem, po jakimś czasie, następnie
ZAKOŃCZENIE
(akapit 3.)
- możesz zastosować słownictwo: ,,A potem żyli długo i szczęśliwie…’’, ,, Ta historia uczy, że….’’, ,,I tak właśnie skończyło się…’’
-zapisz w zakończeniu morał – naukę płynącą z baśni.
Baśń zawiera w sobie morał, pouczenie. Jest ono ujęte dosłownie lub wynika z treści baśni. Bajka o rybaku i rybce uczy tego, że nie warto pragnąć zbyt wiele, bo można wszystko stracić, warto cieszyć się z tego, co się posiada.