Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia!
Użyj wyrazów oznaczających:
a. następstwo czasowe:
– najpierw, początkowo, wtedy, następnie, potem, wkrótce, po chwili, za chwilę, za jakiś czas, przez cały czas, teraz, obecnie, wreszcie, ostatecznie, w końcu, na zakończenie
oraz b. tempo wydarzeń:
– szybko, błyskawicznie, niespodziewanie, natychmiast, stopniowo, pomału, wtem, raptem, nagle, nieoczekiwanie
I. Ułóż plan opowiadania:
1. Chłopcy wyruszają na wycieczkę.
2. Jacek sprawdza znak na trasie.
3. Chłopcy zauważają zachmurzenie.
4. Koledzy słyszą pierwsze grzmoty.
5. Marek chce zawrócić.
6. Zaczyna padać gęsty deszcz.
7. Chłopcy schodzą ze szlaku.
8. Niegroźny wypadek chłopców.
9. Pomoc ratowników górskich
10. Pobyt w szpitalu.
II. Na podstawie planu napisz opowiadanie:
Rozpoczęcie (krótkie) – wprowadzam w sytuację: przedstawiam bohaterów opowiadania i okoliczności wydarzeń.
– Góry zapraszały w tym dniu na wycieczkę.
– Przyjaciele zawsze marzyli o zdobyciu prawdziwego szczytu.
– Pewnego słonecznego dnia…
Rozwinięcie tematu (najdłuższe)
– opowiadam według planu o przeżytej przygodzie;
– w tok opowiadania (które posuwa akcję, przykuwa uwagę czytelnika, zaskakuje nagłymi zwrotami sytuacji) wplatam dialog (urozmaica, ukazuje charaktery i myśli bohaterów, posuwa akcję).
Zakończenie (krótkie) – podsumowuję opowiedziana historię, dowcipnie kończę, wymyślam zaskakujący finał.
– To była przygoda naprawdę mrożącą krew w żyłach.
– Chłopcy na długo zapamiętali tę wyprawę.
– Dzięki ofiarności ratowników…
III. Nadaj tytuł swojej pracy:
– dowcipny – gdy opowiadanie jest pogodne, humorystyczne, o lekkiej tematyce;
– poważny – gdy opowiadanie mówi o istotnych wydarzeniach, ma dramatyczny przebieg lub kończy się smutno;
– zaskakujący–gdy opowiadania jest pełne nieoczekiwanych wydarzeń lub gdy chcę szczególnie zaciekawić czytelnika.
IV. Przeczytaj całość, rozpoczynając od tytułu. Popraw błędy. Oceń swoją pracę.
Dobrze napisane opowiadanie powinno mieć interesujący początek, wzmagające ciekawość rozwinięcie i wyraźne zakończenie. Częstym błędem jest urywanie akcji czy brak podsumowania. Zakończenie powinno być spójne z całością opowiadania.