Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia!
– Pamiętaj, aby używać zwrotów zawartych w tabeli, zgodnie z formą i adresatem zaproszenia.
– Na początku każdej z wypowiedzi zawrzyj nagłówek „Zaproszenie”.
– Pamiętaj, aby zawrzeć następujące informacje: Kim są nadawca i adresat każdego zaproszenia?, Jakiego wydarzenia dotyczy?, Kiedy i gdzie będzie się ono odbywać?
– Zaproszenie nie ma ścisłej, ustalonej formy wypowiedzi. To znaczy, że nie musisz zapisywać różnych informacji w poszczególnych akapitach. Zaproszenia w tym zadaniu mają być krótkie, w związku z czym wystarczy zawrzeć wszystkie informacje w jednym akapicie (pamiętaj, aby zaznaczyć akapit, pozostawiając niewielki odstęp od lewego marginesu na początku wypowiedzi).
Zaproszenie powinno mieć charakter oficjalny. Wyrażenia z tabeli, które należy w nim zawrzeć:
– „zapraszam Was”, „będzie cudownie, jeśli przyjdziecie”,
Forma tego zaproszenia powinna mieć charakter oficjalny, uprzejmy. Wyrażenia z tabeli, które powinno zawierać: „Mam zaszczyt zaprosić”, „serdecznie zapraszam”, „uprzejmie zapraszam”.
ZAPROSZENIE Zasady oceniania (na podstawie wytycznych egzaminacyjnych) |
|
Realizacja tematu wypowiedzi |
Forma wypowiedzi: zaproszenie Wszystkie pozostałe elementy polecenia uwzględnione: adresat, nadawca, rodzaj wydarzenia, czas i miejsce uroczystości, zwroty odpowiednie do rodzaju adresata – oficjalne lub potoczne. Wypowiedź w całości dotyczy problemu wskazanego w poleceniu: wykazania różnicy pomiędzy formą zaproszenia w zależności od relacji, jakie łączą nadawcę z adresatem. |
Kompetencje literackie i kulturowe |
Funkcjonalne wykorzystanie lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu (oraz innego tekstu literackiego lub tekstu kultury, jeżeli polecenie tego wymaga). |
Kompozycja tekstu |
Kompozycja zgodna z formą wypowiedzi. Graficznie wyodrębnione akapity. |
Styl | Odpowiedni do treści i formy wypowiedzi (język oficjalny, język potoczny, język urzędowy, język popularnonaukowy itd.) |
Pamiętaj, że Nauczyciel, sprawdzając Twoją pracę, zwróci także uwagę na: język wypowiedzi, ortografię oraz interpunkcję. |