Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! ☺
WSTĘP
(akapit 1.)
Przedstaw temat rozprawki, parafrazując zagadnienie przedstawione w poleceniu.
Ustosunkuj się do pytania zadanego w temacie, stawiając tezę bądź hipotezę.
Określ pokrótce, w jaki sposób spróbujesz uargumentować swoje stanowisko.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.)
Podaj argument przemawiający za konkretnym rozstrzygnięciem, uzupełniając go odpowiednim przykładem.
Omów uniwersalny charakter motywu cierpienia.
Przybliż wybrane aspekty treści mitu o Prometeuszu i biblijnej historii Hioba.
Wskaż wpływ wybranych postaw literackich bohaterów na kształtowanie systemu wartości człowieka – w antyku i współcześnie.
(akapit 3.)
Podaj argument przemawiający za konkretnym rozstrzygnięciem, uzupełniając go odpowiednim przykładem.
Przybliż wybrane aspekty treści mitu o Prometeuszu i biblijnej historii Hioba.
Wskaż wpływ wybranych postaw literackich bohaterów na kształtowanie systemu wartości człowieka – w antyku i współcześnie.
(akapit 4.)
Podaj argument przemawiający za konkretnym rozstrzygnięciem lub kontrargument, uzupełniając go odpowiednim przykładem.
Przybliż wybrane aspekty treści mitu o Prometeuszu i biblijnej historii Hioba.
Wskaż wpływ wybranych postaw literackich bohaterów na kształtowanie systemu wartości człowieka – w antyku i współcześnie.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Postacie Hioba i Prometeusza wpływają na kształtowanie się systemu wartości jednostki.Stanowisko: Historie Hioba i Prometeusza pomagają lepiej zrozumieć, czym jest cierpienie i wskazują, jaką postawę w jego obliczu należy przyjąć. Hipoteza: Można się zastanawiać, czy historie Hioba i Prometeusza wpływają w jakiś sposób na kształtowanie się systemu wartości człowieka.Stanowisko: Być może Hiob i Prometeusz uczą jednostkę przyjmowania pozytywnych postaw w obliczu cierpienia. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
| Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– cierpienie jako część ludzkiego życia (przykład Hioba, bohatera biblijnej księgi Hioba)– cierpienie jako zjawisko naturalne (przykład filozofii stoików, kontekst filozoficzny)– cierpienie jako forma buntu (przykład Prometeusza, bohatera greckiego mitu) Rozprawka z hipotezą– cierpienie jako część ludzkiego życia (przykład Hioba, bohatera biblijnej księgi Hioba)– cierpienie jako forma buntu (przykład Prometeusza, bohatera greckiego mitu)– kontrargument (cierpienie jako zjawisko wzbudzające postawę negatywną – przykład Konrada, bohatera „Dziadów, cz. III” A. Mickiewicza – sprzeciw wobec Boga) | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
| Poprawność rzeczowa | – Hiob– Księga Hioba– Prometeusz– mit o Prometeuszu– motyw cierpienia– system wartości, hierarchia wartości | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
| Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
| Spójność lokalna | – Po pierwsze/Po drugie…– Oprócz tego/Poza tym…– Warto zauważyć także, iż…– Z moich rozważań wynika…– Pamiętać należy również o… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||