Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania, ponieważ to zadanie indywidualne. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać rozwiązanie. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – przeczytaj dokładnie oba utwory, zastanów się, co je łączy, np. temat, problematyka, postaw tezę, napisz o cechach wspólnych utworów (epoka, gatunek) lub różnicach;
(akapit 2.) – zestaw ze sobą wybrany element utworów, zwróć uwagę na treść i formę, opisz omawiany element i przedstaw argumentację najpierw względem pierwszego utworu, a potem względem drugiego, elementy, które możesz ze sobą porównać to: znaczenie tytułu, gatunek literacki (epika, liryka, dramat), rodzaj wypowiedzi (dialog, monolog, opowiadanie, opis itp.), gatunek liryczny (pieśń, fraszka, oda, satyra, elegia, bajka, sonet, tren itd.), sytuacja liryczna (podmiot liryczny, adresat) motywy, metafory, symbole, kontekst, język (wysoki, niski, słowa kluczowe, środki stylistyczne, nawiązania), budowa wiersza (system, podział na strofy, występowanie rymów, wiersz biały), świat przedstawiony (czas, przestrzeń, postacie, fabuła);
(akapit 3.) – przedstaw kolejny element, który będziesz porównywać, zrób to ponownie według wcześniejszego schematu, podobieństwa możesz znaleźć w epoce, temacie, gatunku literackim; „Aspekt niesprawiedliwości i ludzkiej krzywdy został podobnie przedstawiony w obu utworach…”
(akapit 4.) – przedstaw kolejny element, który będziesz porównywać, zrób to ponownie według wcześniejszego schematu; różnice możesz znaleźć w stosunku do omawianego problemu, sposobie ujęcia tematu, konstrukcji tekstu, światopoglądzie konkretnej epoki;
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.) – przedstaw końcowe refleksje i wnioski, napisz, czy interpretowane utwory mają więcej podobieństw, czy różnic, powtórz swoją tezę innymi słowami, w skrócie odwołaj się do problematyki i argumentów, które omówiłeś, jednak ich nie powtarzaj.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Koncepcja porównania utworów | Tematy społeczne są niezwykle ważne dla założeń pozytywistów. Problem ludzkiej biedy, trudy życia oraz codzienność są poruszane w utworach z tego okresu. | 9 – określenie problemu zgodne z tekstem i pełne6 – określenie problemu zgodne z tekstem, ale niepełne3 – określenie problemu częściowo zgodne z tekstem0 – brak określenia problemu lub problem niezgodny z tekstem |
Uzasadnienie tezy interpretacyjnej | „Capri”:– temat: ludzka bieda;– sposób prezentacji problemu: część opisowa dotyczy wyglądu wyspy, która jest pusta i surowa; część refleksyjna przedstawia postać rybaka, który nie wie nic o przeszłości tego miejsca, ponieważ ma własne problemy, takie jak głód i nędza;– znaczenie utworu: los biednych ludzi pomimo upływu czasu wciąż jest tragiczny. „Giotto”:– temat: ludzka bieda;– sposób prezentacji problemu: przedstawienie Maddony jako prostej kobiety, która doświadcza tych samych problemów, co zwyczajni ludzie;– znaczenie utworu: Madonna jest wrażliwa na los i cierpienie każdego człowieka, również tych najuboższych, zna ludzką codzienność i problemy, ponieważ sama ich doświadczyła. Twoje argumenty muszą być powiązane z tekstem poetyckim, muszą wynikać z analizy formy lub/i treści tekstu. | 12 – uzasadnienie trafne, pogłębione8 – uzasadnienie trafne, ale niepogłębione4 – uzasadnienie częściowo trafne 0 – brak trafnych argumentów uzasadniających interpretację porównawczą |
Poprawność rzeczowa | „Capri”:– liryka bezpośrednia, czasowniki w pierwszej osobie liczby pojedynczej;– utwór adresowany jest do adresata, apostrofy w trybie rozkazującym skierowane do czytelnika;– utwór jest sonetem, o czym świadczy jego budowa (dwie czterowersowe strofy, dwie trzywersowe strofy) oraz część opisowa i refleksyjna, występują rymy;– zastosowane środki stylistyczne: epitet, apostrofa, metafora, porównanie, personifikacja, przerzutnia, pytanie retoryczne, wykrzyknienie. „Giotto”:– liryka ukryta, czasowniki w trzeciej osobie liczby pojedynczej;– adresat uogólniony;– utwór składa się z dziewięciu strof, każda ma cztery wersy, występują rymy;– zastosowane środki stylistyczne: epitet, metafora, personifikacja, powtórzenie. | 2 – brak błędów rzeczowych0 – jeden błąd lub więcej błędów rzeczowych |
Zamysł kompozycyjny | Dowolność kompozycyjna – pamiętaj, aby każdy etap pracy: wstęp, poszczególne omówienia i zakończenie – był wyodrębniony przy pomocy akapitów. | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | – poza tym;– ponadto;– tymczasem;– przede wszystkim;– natomiast;– chociaż;– mimo to;– ponieważ;– dlatego;– bo;– o czym świadczy;– zatem;– w dodatku;– głównie;– w gruncie rzeczy;– zacznę od…;– uważam, że…;– kolejnym argumentem jest…;– z jednej strony…, lecz z drugiej strony…;– na potwierdzenie tezy…;– na zakończenie…;– świadczą o tym słowa „…”;– rację ma … mówiąc, że „…”;– jak wynika z przytoczonych argumentów…;– przytoczone argumenty wystarczą, aby stwierdzić, że…”; | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową 4 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |