Niestety nie możemy pomóc Ci w rozwiązaniu tego zadania. Zależy nam na Twojej samodzielności. Mamy nadzieję, że dasz sobie radę 😊 Postaraj się podążać za treścią polecenia. Podpowiedzi znajdziesz także w wyjaśnieniu napisanym przez Eksperta do spraw Wiedzy o Społeczeństwie.
Przykładowe rozwiązania:
Do tezy o wagarowiczach
Argument – Widoczne są konsekwencje dokonanego przez nich czynu, co staje się przestrogą dla innych.
Kontrargument – Młodzież może dodatkowo szykanować wagarowiczów, którzy już przecież odbyli swoją karę.
Do tezy o samorządach uczniowskich:
Argument – W szkole istnieją już prawnie ustanowione organy o większych kompetencjach – Dyrektor, Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców.
Kontrargument – Samorząd Uczniowski, z poparciem uczniów, może wymóc na organach szkoły dane działanie przy odpowiednim posłuchu.
Do tezy o mundurkach szkolnych:
Argument – Mundurki tłumią indywidualność uczniów i sprowadzają ich wszystkich do „wspólnego mianownika”, nie pozwalając wyrażać siebie poprzez ubranie.
Kontrargument – Mundurki sprawiają, że nikt w szkole nie czuje się „gorszy” ze względu na rodzaj ubioru i jego koszt. Dzięki temu szkoły unikają drwin czy prześladowań na tym tle. Dodatkowo umacniają poczucie jedności jako społeczność szkolna.
Używanie odpowiednio sformułowanych argumentów i kontrargumentów w dyskusji pomaga zapewnić jej rzetelność i kulturalność. Używanie argumentów odwołujących się do krytykowania osoby, z którą dyskutujemy lub do gróźb w razie nieprzyjęcia danej tezy, jest zaprzeczeniem kulturalnej dyskusji.