Przykładowe rozwiązanie:
Pracodawcy, jak i przedstawiciele oraz członkowie danego związku zawodowego, powinni być zawsze otwarci na dialog – powinni wyrażać chęci do rozwiązywania sporów na drodze mediacji i spokojnych negocjacji. Obie strony powinny zdawać sobie sprawę przede wszystkim z tego, iż z danego konfliktu nie wynika nic dobrego dla żadnej ze stron – pracodawca oraz cała firma/organizacja nie może sprawnie funkcjonować, pracownicy zaś również nie mogą w spokoju wywiązywać się ze swoich obowiązków. Dlatego tak ważne jest, aby pracodawcy zawsze chętnie wysłuchiwali postulatów danego związku zawodowego. Związki zaś powinny być gotowe – tak jak i pracodawcy – do ustępstw, na których zbudować można by kompromis, zadowalający obydwie strony.
Związek zawodowy jest dobrowolną i samorządną organizacją ludzi pracy, powoływaną do reprezentowania i obrony ich praw, interesów zawodowych i socjalnych.