Przykładowe rozwiązanie
Jako naród polski mamy prawo do edukacji w naszym ojczystym języku. Mamy także prawo do rozwijania naszej kultury oraz podtrzymywania tradycji. Chociaż w najmniejszym stopniu nasi koledzy oraz nasze koleżanki powinny mieć prawo do uczęszczania na dodatkowe lekcje języka polskiego, za co nie powinny ich spotykać represje. Widzimy tutaj ogromną niesprawiedliwość oraz dyskryminację i nie możemy pozostać wobec tego obojętni. Nasi rówieśnicy właśnie z tego powodu zorganizowali strajk. Lekcje nie powinny odbywać się w języku niemieckim. Oczekujemy zmiany decyzji władz i żądamy zaprzestania stosowania represji wobec uczniów.
Władze zaboru pruskiego (podobnie jak działo się to w zaborze rosyjskim) starały się doszczętnie zniszczyć polską tożsamość narodową. Z tego właśnie powodu na tamtych terenach prowadzono represje wobec narodu polskiego, które objawiały się wieloma zakazami oraz ograniczeniami. Polacy zaczęli się jednak sprzeciwiać systemowi, czego przykładem jest między innymi strajk dzieci z Wrześni. Strajk dzieci z Wrześni w 1901 roku miał na celu sprzeciw wobec procesu germanizacji, usunięciu języka polskiego ze szkół i wprowadzeniu nauki religii po niemiecku.