W tym zadaniu musisz przeczytać fragment mowy otwierającej obrady soborowe, wygłoszonej przez pierwszego przewodniczącego soboru trydenckiego – kardynała Giovanniego del Monte. Następnie sprawdź i podaj przykłady celów, które zostały zrealizowane.
· Odnowienie wiary, religii, pobożności, prawdy, czci Boga, zgody, przestrzegania najświętszych praw: Sobór stworzył podstawę dla odnowienia duchowego Kościoła Katolickiego, potwierdzając katolicką doktrynę i zacieśniając dyscyplinę duchownych. W ten sposób cel ten został częściowo zrealizowany, chociaż stopień jego realizacji w praktyce zależał od konkretnych okoliczności.
· Wzmocnienie powagi Kościoła: Po Soborze Trydenckim Kościół katolicki ustanowił jasne i spójne nauczanie, które pomogło wzmocnić jego powagę wśród wiernych. Również przez reformy duchowieństwa sobór przyczynił się do wzmocnienia powagi Kościoła.
· Poprawa błędów: Sobór wprowadził wiele reform mających na celu poprawę nadużyć i błędów w Kościele, zwłaszcza w zakresie sprzedaży odpustów i nominacji biskupów. Jednak nie wszystkie problemy zostały wyeliminowane.
· Wytępienie herezji: Sobór Trydencki skoncentrował się na potępieniu doktryn protestanckich, które Kościół katolicki uważał za herezje. Jednak, mimo tych potępień, protestantyzm nadal istniał i rozwijał się w wielu częściach Europy.
· Odcięcie się duchownych, którzy swoim życiem – niezgodnym z zasadami chrześcijaństwa – gorszą wiernych: Sobór wprowadził szereg reform mających na celu zacieśnienie dyscypliny duchowieństwa, w tym seminaria dla lepszego szkolenia księży. Chociaż nie wszystkie problemy zostały wyeliminowane, te reformy przyczyniły się do poprawy standardów duchowieństwa.
· Osiągnięcie pokoju religijnego: Mimo że sobór dążył do pokoju religijnego poprzez reformy i odnowę, nie udało mu się zakończyć podziałów wywołanych przez Reformację. W rzeczywistości, te podziały stały się bardziej zacementowane w wiekach następujących.
· Reforma kleru i ludu chrześcijańskiego: Sobór wprowadził wiele reform mających na celu poprawę standardów duchowieństwa i laikatu, w tym reformy edukacji duchowieństwa i lepszą katechezę.
Pytanie 4.
25Pytanie 5.
26Pytanie 6.
33Pytanie 7.
34Pytanie 5.
44Pytanie 5.
53Pytanie 6.
53Pytanie 7.
67Pytanie 8.
68Pytanie 7.
78Pytanie 8.
78Pytanie 4.
91Pytanie 8.
92Pytanie 1.
101Pytanie 6.
101Pytanie 6.
112Pytanie 7.
112Pytanie 8.
123Pytanie 10.
124