W tym zadaniu musisz przeczytać wypowiedzi Jana Kalwina, a następnie ocenić ich atrakcyjność z punktu widzenia XVI-wiecznego kondotiera lub konkwistadora oraz rzemieślnika lub chłopa.
A. XVI-wieczny kondotier lub konkwistador:
Z perspektywy XVI-wiecznego kondotiera lub konkwistadora nauka Kalwina może być postrzegana jako mniej atrakcyjna. Osoby związane z wojnami, podbojami i wyzyskiem kolonialnym często poszukiwały możliwości zdobycia bogactwa i władzy, a nauka Kalwina kładła nacisk na umiarkowanie, skromność i sprawiedliwość społeczną. Teolog głosił, że życie powinno być skierowane ku służbie Bogu i bliźniemu, a nie ku osiąganiu osobistych ambicji i zdobyciu materialnych dóbr.
B. Rzemieślnik lub chłop:
Z perspektywy rzemieślnika lub chłopa nauka Kalwina mogła wydawać się bardziej atrakcyjna. Teolog kładł nacisk na pracę, odpowiedzialność i godne życie. Wierzył, że wszelka praca wykonywana uczciwie i z oddaniem jest ważnym sposobem służenia Bogu. Rzemieślnicy i chłopi, którzy byli zaangażowani w codzienną ciężką pracę, mogli znaleźć w tych naukach wsparcie dla swojej etyki pracy i wartościowania ich wysiłku. Kalwinizm promował również równość w społeczeństwie, co mogło być atrakcyjne dla osób spoza elity, które odczuwały ucisk ze strony feudalnych struktur społecznych.
Pytanie 4.
25Pytanie 5.
26Pytanie 6.
33Pytanie 7.
34Pytanie 5.
44Pytanie 5.
53Pytanie 6.
53Pytanie 7.
67Pytanie 8.
68Pytanie 7.
78Pytanie 8.
78Pytanie 4.
91Pytanie 8.
92Pytanie 1.
101Pytanie 6.
101Pytanie 6.
112Pytanie 7.
112Pytanie 8.
123Pytanie 10.
124