„Czy Ty zawsze musisz robić to, co Marta?”
„Co chwila […]. To się nazywa słomiany zapał, moja droga”.
„Może by tak… zacząć tupać albo zastosować trick z rzuceniem się z krzykiem na podłogę?”
„Potem wymyśliłam wersję rozmiękczającą – zacznę płakać”
„Mamo, chciałabyś, żeby ktoś ci zrobił jakieś piękne zdjęcia? Ale takie naprawdę piękne!”
„No właśnie, kto? Bo u nas w domu nikt nie potrafi robić takich pięknych zdjęć”.
„Ja mogłabym […], gdybym tylko się nauczyła”.
„Ale ja wiem […]. Bardzo bym chciała się na niego zapisać”.
„Zosiu, przecież chodzisz już na pianino i szachy. To wszystko wymaga czasu i pieniędzy”.
„Ja wiem... ale może zrezygnowałabym z pianina? Fotografia będzie ciekawsza”.
„Jeśli zobowiązałaś się do czegoś, to wytrwaj przy tym choć raz. Zawarliśmy umowę – pianino przez jeden semestr”.
„Ale kurs fotografii jest […]. babcia zgodziła się dać mi trochę pieniędzy”.
„Będę chodzić z Martą […]. dom kultury dofinansowuje kurs”.
„No tak, bo rodzice Marty […]. Bardzo, bardzo bym chciała to sprawdzić!”
Argumenty, które mają na celu przekonać kogoś do zmiany zdania, mogą odwoływać się do treści merytorycznej wypowiedzi (np. wiedza naukowa, logiczne wnioskowanie), lub do treści emocjonalnej (np. komuś bardzo zależy na danej rzeczy i wyraża to poprzez opisywanie swoich emocji, ekspresję mimiczną, tonację głosu itd.).