Pomożesz mi w matematyce?
1. Oczywiście, że ci pomogę. Pokaż, proszę mi zadanie, z którym masz problem i zaraz je szybko rozwiążemy. (ton głosu: łagodny, pozytywny, przyjazny).
2. Przepraszam, ale nie mam teraz czasu i nie mogę pomóc ci w matematyce. (ton głosu: niechętny, zmieszany, spokojny).
Jak ci się podoba ten kolor?
1. Jest piękny! To mój ulubiony kolor. Bardzo do ciebie pasuje. (ton głosu: podekscytowany).
2. Nie lubię tego koloru, jest okropny. (ton głosu: nieprzyjazny, oschły).
Wiesz, którędy wrócić do obozu?
1. Niestety, nie znam powrotnej drogi. Jestem tutaj pierwszy raz. (ton głosu: smutny, zakłopotany).
2. Chodźmy tędy przez las albo jednak pójdźmy koło strumyka… (ton głosu: zmieszany, zaniepokojony)
Ton głosu należy dostosować w odniesieniu do emocji, które pojawiają się w wypowiedzi.