W tym zadaniu musicie podzielić się na pięć grup i wspólnie, na postawie przydzielonego zdarzenia z życia Tezeusza, uzupełnić poniższą tabelkę.
Zespół 1. SPOTKANIEZ HERKULESEM
czyny, zachowanie, decyzje Tezeusza | Cechy i wartości |
Ze wszystkich dzieci tylko Tezeusz nie przestraszył się domniemanego lwa. | odwaga, ciekawość świata, pewność siebie |
wypowiedzi Tezeusza | chęć doskonalenia siebie, ambicja, determinacja |
– Herakles? Ten legendarny siłacz?– Słyszałeś o mnie?– Dziadek mi dużo opowiadał… Chciałbym mieć taką siłę jak ty – rzekł Tezeusz z zazdrością.– Na pewno będziesz ją miał, jak podrośniesz – rzekł Herkules na pożegnanie |
Zespół 2. SPOTKANIEZ Z MATKĄ PRZED OPUSZCZENIEM TROJZENY
czyny, zachowanie, decyzje Tezeusza | Cechy i wartości |
Tezeusz bardzo chce poznać swojego ojca, nie chce jednak zostawiać matki samej. | miłość i oddanie matce, troskliwość, dobre serce |
wypowiedzi Tezeusza | miłość i oddanie matce, troskliwość, dobre serce |
– Chciałbym poznać mego ojca! – rzekł Tezeusz– Weź więc sandały, miecz i ruszaj w drogę. Ale nie lądem, zbyt dużo tam niebezpieczeństw,– Mam cię opuścić matko?– Taki już los… Nie miałam szczęścia w życiu. Tylko ciebie…– I teraz każesz mi odejść, opuścić cię?– Jesteś stworzony do wielkich czynów, mój synu. Tak mi sen dopowiedział.Nie możesz więc zostać ze mną – rzekła Ajtra. |
Zespół 3. POBYT W ATENACH
czyny, zachowanie, decyzje Tezeusza | Cechy i wartości |
Podczas pobytu w Atenach Tezeusz stał się pierwszym doradcą swojego ojca. Jak tylko usłyszał o byku maratońskim nękających ludzi, bez wahania poszedł go pokonać. Również dla dobra swojego ludu zdecydował się stawić czoła minotaurowi. | mądrość, inteligencja, odwaga, miłość do swoich poddanych |
wypowiedzi Tezeusza | odwaga, pewność siebie, chęć poświęcenia się dla dobra innych, poczucie obowiązku |
– Powtarzam ci, z tego labiryntu nikt nie wyszedł żywy – prosił Egeusz.– Tym bardziej, ojcze muszę się tam udać i zabić potwora tak, jak zabiłem Peri–fetesa, Sinisa, Prokrustesa… byka marokańskiego – rzekł zdecydowanie Tezeusz.– wracaj do domu. Ja popłynę za ciebie. – Po czym zwrócił się do pozostałych:– Nie rozpaczajcie, moi drodzy. Potwory nie są nieśmiertelne. |
Zespół 4. PRZYGODA Z MINOTAUREM
czyny, zachowanie, decyzje Tezeusza | Cechy i wartości |
Tezeusz sam wkroczył do labiryntu. Po długim poszukiwaniu wreszcie odnalazł Minotaura. Stoczył z nim wyczerpującą walkę. Dzięki nici, którą dostał od Ariadny odnalazł drogę do wyjścia. | odwaga, wytrwałość, chęć poświęcenia się dla dobra innych, |
wypowiedzi Tezeusza | odwaga, wdzięczność, pokora, chęć poświęcenia się dla dobra innych |
– Oni niech zostaną na zewnątrz labiryntu. Sam wejdę do środka. (....)– Dokonałeś czynu godnego herosa!– Dzięki tobie , Ariadno – rzekł Tezeusz |
Zespół 4. POWRÓT Z KRETY DO ATEN
czyny, zachowanie, decyzje Tezeusza | Cechy i wartości |
Już na samym początku podróży rozpętała się burza. Kiedy wszyscy na statku panikowali Tezeusz zachował zimną krew i starał się wszystkich podtrzymać na duchu. | opanowanie, troska, opiekuńczość, zaradność |
wypowiedzi Tezeusza | optymizm, determinacja, zaradność, elastyczność, umiejętność rozwiązywania problemów, opanowanie |
– Okręt zatonie!– Nie zatonie – woła Tezeusz. – Odwagi. Musimy dopłynąć do Attyki.Sternik kazał przygotować dodatkowe wiosła. Wiatr uderzył w płótnoi okręt zmienił kurs.– Płyniemy w kierunku wyspy Naxosl – zawołał sternik.– To dobrze – rzekł Tezeusz – tam odpoczniemy trochę i popłyniemydalej |
Żeby dobrze scharakteryzować bohatera, musimy najpierw jak najwięcej się o nim dowiedzieć. Wypisanie wszystkich kluczowych informacji, będzie bardzo pomocne.
Zadanie wstępne 1.
10Zadanie 2.
12Zadanie 3.
13Zadanie 6.
16Zadanie wstępne 1.
17Zadanie 3.
19Zadanie wstępne 1.
20Zadanie 1.
57Zadanie 5.
29Zadanie 7.
30Zadanie 9.
32Zadanie 11.
32Zadanie 2.
37Zadanie 4.
62Zadanie 5.
62Zadanie 1.
72Zadanie 2.
78Zadanie 3.
78Zadanie 2.
80Zadanie 3.
80Zadanie 2.
83Zadanie 3.
83Zadanie 3.
85Zadanie 4.
86Zadanie 2.
90Zadanie 2.
93Zadanie 3.
93Zadanie 2.
101Zadanie 4.
101Zadanie wstępne 1.
103Zadanie 2.
112Zadanie 3.
112Zadanie 2.
114Zadanie 4.
116