Przypomnij sobie, kiedy ostatnio użyłeś słów, którymi dogadujesz się ze znajomymi rówieśnikami i ktoś ze starszych osób w twoim otoczeniu nie zrozumiał, o co ci chodzi.
Przykładowe rozwiązanie:
Ostatnio mama prosiła mnie, żebym pomogła jej w kuchni w przygotowywaniu świąt. Miałam upiec sernik. Byłam wtedy czymś innym i odpowiedziałam, że zaraz się tym zajmę. Po jakimś czasie mama znowu powiedziała, żebym zajęła się tym, jak najszybciej, bo dawno nie piekłam sernika i zajmie mi to dużo czasu, a piekarnik jest potrzebna też do przygotowania wielu innych dań na świąteczny stół. Chciałam ją uspokoić i powiedziałam: „Spoko, mamo, robienie sernika jest ez”. Mama jednak nie zrozumiała mojego przekazu. Zdenerwowała się i zaczęła mi suszyć głowę, że wyrażam się brzydko i że ją tym obrażam. Wydaje mi się, że na taką reakcję mamy wpłynęła jej słaba znajomość angielskiego i przekonanie o złych manierach młodzieży — przez to często „młodzieżowe słowa” brzmią dla niej jak przekleństwa.
Dlaczego starsza osoba nie zrozumiała twojej wypowiedzi? Czy mówiłeś za szybko? Intonowałeś w inny sposób, a może używałeś słów, których ona nie rozumiała? Dlaczego ta osoba nie rozumie takich słów, tak dobrze, jak ty i twoi rówieśnicy?
Zadanie 3.
129Zadanie wstępne 1.
130Zadanie 1.
130Zadanie 4.
134Zadanie 6.
135Zadanie 8.
136Zadanie 2.
139Zadanie 1.
140Zadanie 4.
141Zadanie 1.
147Zadanie 2.
147Zadanie 2.
155Zadanie 1.
159Zadanie 2.
159Zadanie 3.
160Zadanie 1.
172Zadanie 7.
173Zadanie 5.
175Zadanie 1.
177Zadanie 4
184Zadanie 5
185Zadanie 1.
186Zadanie 2
186Zadanie 3.
186Zadanie 1
189Zadanie 1.
193Zadanie 2.
193Zadanie 2
201Zadanie 4.
211Zadanie 2.
214Zadanie 6.
219