Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – odnieś się do problemu zawartego w temacie, określ swoje stanowisko i przedstaw tezę lub hipotezę.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – podaj pierwszy argument, nawiąż do rzeźby Xawerego Dunikowskiego „Fatum. Dusza odrywająca się od ciała”, stanowisko 1: obraz duszy człowieka bezskutecznie walczącej z nieuchronnym fatum, śmiercią; stanowisko 2: dusza człowieka walczy z fatum, prawie udało jej się wyzwolić z jej objęć, nie jest to walka z góry skazana na porażkę.
(akapit 3.) – podaj drugi argument, stanowisko 1: możesz nawiązać do motywu fatum i nieuchronnego przeznaczenia, np. „Z legend dawnego Egiptu” Bolesław Prus, „Król Edyp” Sofokles; stanowisko 2: możesz podkreślić znaczenie decyzji podejmowanych przez człowieka, które wpływają na jego życie, np. „Makbet” William Shakespeare – klęska człowieka spowodowana jego własnymi decyzjami, Makbet nie zostałby tyranem, gdyby nie kierował się żądzą władzy; „Odprawa posłów greckich” Jan Kochanowski – ludzkie decyzje sprowadziły tragedię na Troję.
(akapit 4.) – podaj trzeci argument, stanowisko 1: możesz nawiązać do motywów biblijnych, np. psalmy biblijne – życie ludzkie uzależnione jest od Boga; stanowisko 2: wskazanie wolnej woli człowieka oraz konsekwencji jego działań, np. Biblia, opowieść o Adamie i Ewie – sprzeciwili się Bogu, za co spotkała ich kara, jednak to oni podjęli decyzję, ponieważ mieli wolną wolę.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami. W skrócie odwołaj się do rzeźby oraz utworów, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Człowiek nie ma całkowitego wpływu na swoje życie, na które wpływają czynniki zewnętrzne niezależne od niego. Stanowisko: Życie człowieka zależy od wpływów zewnętrznych. Hipoteza: Można się zastanawiać, czy człowiek sam kieruje własnym życie, a podejmowane przez niego decyzje zależą tylko od niego.Stanowisko: Człowiek kieruje własnym życiem. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
| Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą:– bezcelowa walka człowieka z przeznaczeniem („Fatum. Dusza odrywająca się od ciała” Xawery Duniowski);– człowiek podlega losowi, siłom niezależnym od niego („Z legend dawnego Egiptu” Bolesław Prus);– niemożność ucieczki przed przeznaczeniem („Król Edyp” Sofokles). Rozprawka z hipotezą:– klęska człowieka jest wynikiem jego własnych decyzji („Makbet” William Shakespeare)– człowiek posiada wolną wolę i musi stawić czoła konsekwencjom własnych decyzji (np. Biblia, opowieść o Adamie i Ewie);– kontrargument: człowiek nie jest w stanie uciec przed nieuchronną śmiercią („Fatum. Dusza odrywająca się od ciała” Xawery Duniowski). | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
| Poprawność rzeczowa | – fatum;– przeznaczenie;– los;– opowieści i psalmy biblijne;– starożytne mity;– „Fatum. Dusza odrywająca się od ciała” Xawery Duniowski;– „Z legend dawnego Egiptu” Bolesław Prus”;– „Król Edyp” Sofokles;– „Iliada” Homer.– człowiek jest kowalem własnego losu;– „Boska komedia” Dante;– „Makbet” William Shakespeare;– „Odprawa posłów greckich” Jan Kochanowski;– „Faust” Johan Wolfgang von Goethe;– „Konrad Wallenrod” Adam Mickiewicz. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
| Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
| Spójność lokalna | – poza tym;– ponadto;– tymczasem;– przede wszystkim;– natomiast;– chociaż;– mimo to;– ponieważ;– dlatego;– bo;– o czym świadczy;– zatem;– w dodatku;– głównie;– w gruncie rzeczy;– zacznę od…;– uważam, że…;– kolejnym argumentem jest…;– z jednej strony…, lecz z drugiej strony…;– na potwierdzenie tezy…;– na zakończenie…;– świadczą o tym słowa „…”;– rację ma … mówiąc, że „…”;– jak wynika z przytoczonych argumentów…;– przytoczone argumenty wystarczą, aby stwierdzić, że…”; | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||