WSTĘP
(akapit 1.) – Rozwiń problem na podstawie znanych ci problemów społecznych. Pamiętaj o tezie lub hipotezie do swojej rozprawki oraz określ swoje stanowisko.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Przedstaw swój pierwszy argument. Uzasadnij, w jaki sposób udowadnia on twoją tezę. (Dlaczego poznawanie nowych miejsc jest możliwe również przez internet?)
(akapit 3.) – Przedstaw swój argument. Uzasadnij, w jaki sposób udowadnia on twoją tezę. (Czy piękno przyrody może zainspirować kogoś do dbania o planetę?)
(akapit 4.) – Podaj swój trzeci argument lub kontrargument. Odwołaj się do swoich uczuć związanych z przedstawioną sytuacją w literaturze.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
POZIOM PODSTAWOWY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Można być romantykiem, podróżując po internecie – odkrywanie nowych miejsc i wiadomości o nich jest o wiele łatwiejsze niż kiedyś.Stanowisko: Podróże z wykorzystaniem Internetu mogą prowadzić do doświadczeń i eksploracji wielu kultur, co prowadzi do różnorodnego doświadczenia, które tak cenili romantycy. Hipoteza: Należy rozważyć, czy podróże po internecie są podobnie inspirujące jak te prawdziwe.Stanowisko: Zdobywanie wiedzy i podróżowanie przez internet może być doświadczeniem podobnym do prawdziwych, a nawet prowadzić do zaangażowania w inicjatywy i projekty, których bez internetu nie można byłoby zaleźć. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– marzenia o wolności i o kontaktach z ludźmi podobnych do siebie (Dziady, cz. III; Konrad)– różnorodność przekonań spotykanych ludzi jako doświadczenie w podróży (Nie-Boska komedia)– nauka moralna i ekologia (Pieśń o starym żeglarzu, Samuel Coleridge) Rozprawka z hipotezą– marzenia o wolności i o kontaktach z ludźmi podobnych do siebie (Dziady, cz. III; Konrad)– różnorodność przekonań spotykanych ludzi jako doświadczenie w podróży (Nie-Boska komedia)– bezpośredni kontakt i czucie własnymi zmysłami jest ważną częścią romantycznego poznawania, którego brakuje podczas podróży internetowych (Droga nad przepaścią w Czufut-Kale, Mickiewicz) | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | –różnorodność,– wiedza,– przeżywanie,– przyroda,– zmysły,– połączenie z innymi ludźmi. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Postaram się rozważyć…, zacznę od…, Przykładem nieudanej asymilacji jest…, Taka sytuacja została przedstawiona w…, Z drugiej strony należy pamiętać o… . | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |