Jakub Szela był przywódcą rabacji galicyjskiej, czyli wystąpienia chłopów przeciw panom. Czy nazwać go można czarnym charakterem czy bojownikiem o chłopską wolność? Wszystko zależy od tego, z jakiej perspektywy spojrzymy na tę postać. Biorąc pod uwagę spojrzenie na tę sprawę z perspektywy chłopów twierdzę, że był to bojownik o wolność.
Upiór, który przychodzi na wesele jest wierny swoim ideałom, o które walczył. Jakub Szela Wyspiańskiego nie wierzy, że to, co dzieje się w bronowickiej chacie jest prawdziwe. Według niego bratanie się szlachty i chłopów jest niemożliwe. Chłopi żyjący w czasie rabacji galicyjskiej pod przywództwem Szeli walczyli o wyzwolenie się z ucisku szlachty – można porównać ich do niewolników walczących o wolność.
Utrwalenie obrazu Szeli jako zabójcy wiązało się z propagandą, jak pisze Piotr Korczyński „«To byli jacyś psi», co ośmielili się podnieść uzbrojoną kosę lub siekierę na panów szykujących narodowy zryw”. Jednak istotne jest to, że podnieśli tę kosę za lata ucisku i niewolnictwa, Jakub Szela stał się dla chłopów prawdziwym bohaterem.
Jak możemy zauważyć w opowiadaniu Żeromskiego Rozdziobią nas kruki, wrony… szlachta nie dbała o podtrzymanie w chłopach narodowej tożsamości, nie dbała o ich edukację. Łatwo jest ocenić postawę chłopa z opowiadania jako nieetyczną, rządzoną instynktami. Jednak narrator nie pozwala nam na tę łatwą ocenę i komentuje przedstawioną scenę: „bez wiedzy i woli zemściwszy się za tylowieczne niewolnictwo, za szerzenie ciemnoty, za wyzysk, za hańbę i za cierpienie ludu”. Jakub Szela wcielił tę myśl o zemście w czyn i dlatego stał się bojownikiem o wolność.
Jakub Szela, przywódca rabacji galicyjskiej to postać, którą trudno jednoznacznie ocenić. A jeśli już zdecydujemy się na rozważania na temat tego, kim był: czarnym charakterem czy bojownikiem o chłopską wolność, to należy wziąć pod uwagę całe tło historyczno–społeczne. Zwrócić uwagę na sytuację chłopów w Polsce pańszczyźnianej – wtedy dostrzeżemy w Szeli bojownika walki o wolność chłopów.
Etapy tworzenia wywodu argumentacyjnego zawierają: sformułowanie tematu, następnie przedstawiona zostaje tematyka odpowiadająca na pytanie, przedstawiamy argumenty, na koniec należy przedstawić wnioski płynące z przedstawionych argumentów.