Zadanie

Odpowiedz, jak w poniższych sytuacjach powinna zachować się ofiara, świadek oraz sprawca, który chce naprawić swój błąd.

A. Przekładanie rzeczy z plecaka do plecaka lub ich chowanie stało się ostatnio częstym żartem w klasie.

B. Na grupie w jednym z komunikatorów zaczął się „hejt” na jedną z dziewczyn/chłopaków z klasy.

C. W trakcie klasowej dyskusji ktoś powiedział: „To jest wolny kraj i mam prawo mówić, że wszystkie baby są głupie”.

D. W klasie „rządzi” kilkuosobowa grupa chłopaków i dziewczyn – najsłabsi są przez nich zastraszani i okradani.

Wykorzystaj poniższe reakcje oraz napisz własne:

przeprosiny i zadośćuczynienie; wypowiedzenie oczekiwania, a nie prośby: „Nie chcę więcej takich żartów”; umówienie się z grupą kolegów i koleżanek, że razem zaprotestujecie; poinformowanie nauczyciela; naprawa zniszczeń; rozmowa w klasie; głośno wypowiedziany sprzeciw; zrobienie zdjęcia – udokumentowanie przestępstwa; rozmowa z kimś zaufanym; szacunek dla czyjegoś, „naruszasz moje granice”; rozważenie możliwych konsekwencji; pilne zaalarmowanie dorosłych; wyraźna odmowa dalszego uczestnictwa w jakimś działaniu;

Rozwiązanie

Wyjaśnienie