Zadanie

Wybierz dwa prawa z poniższych:

I. Prawo do znajomości swoich praw: dostępność wiedzy o prawach i uprawnieniach.

II. Prawo do informacji: otrzymywanie informacji z różnych źródeł, różnych koncepcji filozoficznych, bez cenzury; otrzymywanie informacji dotyczących ucznia, np. na z zachowania.

III. Wolność wypowiadania poglądów i opinii, w tym w sprawach ucznia: – możliwość wypowiadania własnych sądów światopoglądowych i innych; możliwość wypowiadania opinii na temat programów i metod nauczania oraz spraw ważnych w życiu szkoły, klasy, samorządu itp.; możliwość wygłoszenia opinii, przedstawienia stanowiska (obrony) we własnej sprawie.

IV. Wolność myśli, sumienia, wyznania: możliwość uzewnętrznienia przekonań religijnych i światopoglądowych; równe traktowanie niezależnie od wyznawanej religii, światopoglądu; tolerancja wobec „inności” religijnej, kulturowej, etnicznej.

V. Wolność zrzeszania się: możliwość uzewnętrzniania przekonań religijnych i światopoglądowych; wydawania gazetki szkolnej i wypowiadania się w sprawach szkoły. Samorząd szkolny jest organem, ale i organizacją uczniów; organy samorządu są ważną reprezentacją ogółu uczniów.

VI. Wolność od poniżającego traktowania i karania: zakaz stosowania jakichkolwiek form przemocy fizycznej (ochrona nietykalności cielesnej); poszanowanie godności ucznia (zakaz obrażania, poniżania, wyśmiewania, stosowania presji psychicznej itp.).

VII. Prawa proceduralne: możliwość dochodzenia swoich praw (możliwość obrony), jasne procedury odwołania od decyzji nauczyciela, dyrektora, rady pedagogicznej, prawo do sprawiedliwego sądu.

VIII. Ochrona prywatności ucznia: zakaz publicznego komentowania sytuacji rodzinnej, społecznej, osobistej ucznia.

IX. Równe traktowanie wobec prawa szkolnego: jednakowe ocenianie i traktowanie ucznia bez względu na jego wygląd zewnętrzny, status rodzinny, społeczny czy status ucznia; równe traktowanie w sytuacji konfliktu uczeń-nauczyciel (możliwość dowiedzenia swoich racji).

Następnie odpowiedz na pytania:

1. Jak mogłoby wyglądać przykładowe naruszenie tego prawa w szkole?

2. Jak mogłoby wyglądać działanie, które zmniejsza prawdopodobieństwo takiego naruszenia?

3. Jakie rozwiązania pozwolą dochodzić swoich praw, jeżeli prawo zostanie już naruszone?

Rozwiązanie

Wyjaśnienie