W 2020 r. Dzień Długu Ekologicznego przypadł na 22 sierpnia, czyli termin ten stanowił najlepszy wynik do 2005 r. Powodem tego było prawdopodobnie pandemia, gdyż ludzie w tym czasie nie mogli się przemieszczać, zatem nie korzystali z samochodów. Dodatkowo restauracje przez dłuższy czas były zamknięte, zatem oznaczyła się konsumpcja oraz wyrzucanie żywności. Pandemia miała pozytywny wpływ zarówno na redukcję śladu węglowego, jak i wodnego.
Pomysły:
· wystąpienie do dyrekcji o sprawdzenie wszystkich instalacji wodnych oraz o zakup zmywarek z funkcją eko,
· wprowadzenie plakatów w toaletach (nad kranami oraz nad muszlami klozetowymi) informujących o oszczędzaniu wody,
· wystąpienie do dyrekcji o wprowadzenie kranika z wodą pitną w szkole, aby uczniowie nie kupowali wody butelkowej,
· przedstawienie dyrekcji interesujących informacji dotyczących OZE.
Projekt wybrany przez naszą grupę: Ograniczenie zużycia wody w naszej szkole przez wprowadzenie plakatów w toaletach.
Realizator | Cel | Zadanie | Efekt | Termin |
I | Ograniczenie zużycia wody przez uczniów w naszej szkole | Projekt plakatów. | Pozyskanie materiałów propagujących oszczędzanie wody. | 15.04.2023 |
II | Drukowanie plakatów. | 21.04.2023 | ||
III | Rozwieszanie plakatów w toaletach damskich. | Wdrożenie oszczędzania wody wśród uczniów | 31.04.2023 | |
IV | Rozwieszanie plakatów w toaletach męskich. | 31.04.2023 | ||
V | Sprawdzenie wpływu zastosowania plakatów na zużycie wody w szkole. | Redukcja zużycia wody w naszej szkole. | 20.06.2023 |
W celu prezentacji wyników naszych działań odbędzie się akademia, na której przedstawiona zostanie prezentacja na temat śladu węglowego oraz wodnego, a także Dnia Długu Ekologicznego. Przedstawione zostaną również różnice w zużyciu wody w miesiącach przed zastosowaniem plakatów i po zastosowaniu plakatów.
Sposoby na zachęcenie innych uczniów do realizacji podobny projektów:
· przygotowanie cyklu prezentacji dotyczącej tego, jak wpływamy na nasze środowisko i jak może zmniejszać produkcję śladu węglowego i wodnego,
· wynagradzanie uczestnictwa w tego typu projektach w formie gadżetów ekologicznych.
Od lat 70. stale wzrasta kredyt na życie u Ziemi, co doprowadza do spadku bioróżnorodności ekosystemów, nadmiernych emisji gazów cieplarnianych oraz kryzysów żywnościowych i energetycznych. Takie działania skutkują ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi tj. upały, pożary, susze czy powodzie.