Zadanie

W tym ćwiczeniu musisz przeprowadzić badanie wybranego przez Ciebie ekosystemu. Wykonaj następujące punkty:

Materiały, które będą Ci potrzebne do wykonania tego badania: notatnik (zeszyt przedmiotowy lub karta pracy), ołówek, lornetka (opcjonalnie), lupa.

Następnie musisz wykonać następujące czynności:

-Masz za zadanie przypomnieć sobie lub zajrzeć do podręcznika i doinformować się, co do definicji: biotopu, biocenozy oraz ekosystemu. W następnej kolejności udaj się na spacer w okolicy Twojej szkoły bądź domu. Obserwuj środowisko jak naukowiec, biolog.

-Wytypuj obszar, którego powierzchnia wynosi co najmniej 10 m2 oraz wnikliwie obserwuj elementy składowe ekosystemu: żywy i nieożywiony. Zapisz je i jeśli masz możliwość, podaj ich liczbę. Drobne organizmy (np. mrówki) badaj przy użyciu lupy (il.5.1). Do oglądania tych bardziej oddalonych (np. ptaków) może przydać się lornetka.

-Wyznacz sobie czas (np. 2 lub 3 tygodnie) oraz częstotliwość (np. codziennie o godzinie 15.00) prowadzenia obserwacji). Zapisuj, zmiany które zaobserwujesz.

Przedstaw wyniki obserwacji:

-Określ, w jakim ekosystemie (np. las liściasty, łąka, ogród, trawnik, aleja) jest obszar, który poddałeś badaniom oraz co jest jego nieożywioną częścią – biotop – badanego ekosystemu?

-Następnie odpowiedz na pytanie, czy obserwowaną biocenozę tworzą organizmy wodne, czy lądowe? Musisz wymienić po 3 organizmy z każdego królestwa, które zaobserwujesz. Jeśli nie pamiętasz lub nie znasz ich nazewnictwa możesz je opisać bądź narysować. Co myślisz, które organizmy — grzyby, rośliny czy zwierzęta — są tu dominującą grupą?

-Wymień jakie zależności widzisz między biotopem a biocenozą badanego obszaru? Możesz spróbować je opisać. Np.: trzciny wyrastają z piaszczystego dna jeziora, ale nie dalej niż 5 m od brzegu.

Rozwiązanie

Wyjaśnienie

Zadania z tego działu
5. Ćwiczenia terenowe i działania praktyczne
157