Gdy rower hamuje, zmniejsza się (do 0 w momencie zatrzymania) jego energia kinetyczna, a wzrasta energia wewnętrzna. Podczas hamowania występuje tarcie – między hamulcami a oponami roweru oraz między oponami a podłożem. Energia wewnętrzna podłoża także wzrasta. Suma zmian energii wewnętrznej roweru i podłoża jest równa pracy wykonanej przy pokonywaniu siły tarcia. Przyrost energii wewnętrznej objawia się wzrostem temperatury klocków hamulcowych, opon oraz podłoża.
W tym zadaniu musisz najpierw ustalić jakie rodzaje energii posiada jadący rower – jest to jego określona energia wewnętrzna oraz pewna energia kinetyczna. Gdy rozpoczyna się proces hamowania, klocki hamulcowe zaciskają się na oponach roweru, występuje tarcie pomiędzy nimi a oponami oraz pomiędzy oponami a podłożem. Energia kinetyczna zostaje wykorzystana na pracę pokonywania sił tarcia. Musisz więc zanotować, że energia wewnętrzna roweru oraz podłoża wzrosły, a energia kinetyczna roweru zmalała. W momencie zatrzymania energia kinetyczna jest równa 0.