| Przecinek | oddziela zdania składowe w zdaniu złożonym, wyrazy lub grupy wyrazów w wypowiedziach |
| Kropka | jest znakiem końca wypowiedzenia oznajmującego, występuje w skrótach |
| Wykrzyknik | zaznacza emocjonalne zabawienie wypowiedzi |
| Średnik | oddziela zdania składowe równoważne w treści, pełni funkcje pośrednią między kropką a przecinkiem |
| Wielokropek | wprowadza niedomówienie, oznacza przerwanie toku myślenia |
| Dwukropek | poprzedza przytoczenie czyichś słów lub wyliczenie |
| Pytajnik | stosowany na końcu zdania pytającego, kończy pytanie retoryczne |
| Nawias | pozwala włączyć wyjaśnienia uzupełniające, dodatkowe informacje |
| Myślnik | zaznacza wypowiedzenia wtrącone |
| Cudzysłów | wyodrębnia pojęcia do wyjaśnienia, wprowadza wypowiedzi cytowane |
Podczas wykonywania zadania weź pod uwagę wyjaśnienia znaków interpunkcyjnych:
Średnik (;) – jego zadaniem jest rozdzielenie części zdania, łączenie w sobie funkcji przecinka i kropki.
Dwukropek (:) – jego zadaniem jest wprowadzenie do wyliczeń lub cytatów.
Wykrzyknik — jego zadaniem jest podkreślenie emocjonalnego wydźwięku wypowiedzi.
Przecinek (,) – jego zadaniem jest oddzielenie zdania składowego w zdaniu, zdania wtrąconego lub elementu wyliczenia.
Wielokropek (…) – jego zadaniem jest zasygnalizować niedopowiedzenia.
Kropka (.) – jej zadaniem jest zakończenie zdania oraz niektórych skrótów np. (itp.).
Pytajnik — stawia się go na końcu pytania.
Cudzysłów („”) – jego zadaniem jest oddzielenie cytatu lub tytułu.
Nawias ( ) – jego zadaniem jest wprowadzenie dodatkowych informacji lub objaśnień.
Myślnik — jego zadaniem jest wyodrębnienie zdania wtrąconego lub wprowadzenie wyjaśnienia, dopowiedzenia.