Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia!
WSTĘP
(akapit 1.) – wstęp do interpretacji (np. opis obu wierszy, ich znaczenie itp.).
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Filon i Laura, Karpiński (omówienie i interpretacja)
(akapit 3.) – Filon i Laura, Gałczyński (omówienie i interpretacja)
(akapit 4.) – dodatkowe wnioski, spostrzeżenia związane z oboma utworami.
ZAKOŃCZENIE (akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami. W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
INTERPRETACJA PORÓWNAWCZA
POZIOM ROZSZERZONY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Koncepcja porównania utworów | Oba utwory przedstawiają miłość między dwojgiem zakochanych – Filonem i Laurą | 9 – określenie problemu zgodne z tekstem i pełne6 – określenie problemu zgodne z tekstem, ale niepełne3 – określenie problemu częściowo zgodne z tekstem0 – brak określenia problemu lub problem niezgodny z tekstem |
Uzasadnienie tezy interpretacyjnej | – choć oba utwory przedstawiają to samo wydarzenie, to wersja Gałczyńskiego jest parodią;– istotne znaczenie uczuć (przedstawione na pierwszym planie, ale w dwóch różnych celach)– Karpiński wysławia miłość Laury i Filona, Gałczyński – wyśmiewa ją Twoje argumenty muszą być powiązane z tekstem poetyckim, muszą wynikać z analizy formy lub/i treści tekstu. | 12 – uzasadnienie trafne, pogłębione8 – uzasadnienie trafne, ale niepogłębione4 – uzasadnienie częściowo trafne 0 – brak trafnych argumentów uzasadniających interpretację porównawczą |
Poprawność rzeczowa | – Franciszek Karpiński (sentymentalizm, 9 strof po 4 wersy, układ dialogowy)– Konstanty Ildefons Gałczyński (XX wiek,8 strof po 4 wersy, układ dialogowy – na wzór przedstawienia teatralnego) | 2 – brak błędów rzeczowych0 – jeden błąd lub więcej błędów rzeczowych |
Zamysł kompozycyjny | Dowolność kompozycyjna – pamiętaj, aby każdy etap pracy: wstęp, poszczególne omówienia i zakończenie – był wyodrębniony przy pomocy akapitów. | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Z kolei...;Natomiast...;Podobne rozumienie pojawia się w.…; | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową 4 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |