Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia!
WSTĘP
(akapit 1.) – wstęp + teza; wstępem może być opisanie jak często w utworach ukazywana jest racja serca/rozumu. Możliwa teza: W utworach dotyczących Boga dominują racje serca.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Pieśń o narodzeniu Pańskim Franciszka Karpińskiego; racje serca – kierowanie się uczuciami, przedstawienie Boga poprzez serce, emocje.
(akapit 3.) – Czego chcesz od nas, Panie Jana Kochanowskiego; racje rozumu – kierowanie się logiką, dominacja rozumu, wszystko zostało zaplanowane przez Boga.
(akapit 4.) – Hamlet, William Szekspir; racje rozumu i serca walczą ze sobą (monolog Hamleta), żadna z racji nie wygrywa.
ZAKOŃCZENIE (akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami. W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: W utworach dotyczących Boga dominują racje serca.Stanowisko: Zgadzam się z tym stanowiskiem. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– Bóg pojmowany jest głównie uczuciowo;– Bóg jest pojmowany przez rozum głównie w celu dodatkowo potwierdzenia jego istnienia;– Bóg jest pojmowany na przecięciu rozumu i serca | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | - Jan Kochanowski (renesans, poeta i filozof, racje rozumu)- Franciszek Karpiński (oświecenie, poeta, racje serca)- William Szekspir (renesans/barok, dramat, racje rozumu i racje serca) | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Z kolei w X.…;Natomiast racje rozumu widoczne są w.…;Tymczasem autor X.… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |