Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia!
WSTĘP
(akapit 1.) – wstęp (dotyczący np. kontekstu historycznego) zakończony tezą (przykładowa teza: światopogląd oświeceniowy jest cenniejszy).
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Pijaństwo, Ignacy Krasicki; nauczanie i krytyka
(akapit 3.) – Do króla, Ignacy Krasicki; rola rozumu i kwestia ignorancji wśród szlachty
(akapit 4.) – Pamiętniki, Jan Chryzostom Pasek; sarmatyzm jako model polskości, dlatego też cenniejszy
ZAKOŃCZENIE (akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami. W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Hipoteza: Światopogląd oświeceniowy jest cenniejszy niż sarmacki.Stanowisko: Zgadzam się | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z hipotezą– oświecenie jest cenniejsze, ponieważ naucza i uczy odbiorców, pokazuje negatywne skutki zachowań szlachty (Pijaństwo),– oświecenie jest cenniejsze, ponieważ sarmaci często wykazywali się ignorancją, nie doceniali roli rozumu (Do króla)– kontrargument: sarmatyzm jest cenniejszy, ponieważ odnosi się do modelu polskości (Pasek) | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | – Ignacy Krasicki (oświecenie, krytyk, filozof, pisarz),– Jan Chryzostom Pasek (sarmatyzm, barok, Pamiętniki, model polskości – wyolbrzymianie i modyfikowanie wydarzeń) | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Z kolei...;Cenniejszym modelem może jednak okazać się...;Natomiast pisarz X.…; | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |