W tym zadaniu musisz napisać szkic krytyczny na temat obrazowania wojennego stolicy. W tekście musisz odwołać się do poezji Miłosza, wiersza Świrszczyńskiej oraz fragmentów Pamiętnika… Białoszewskiego.
Niestety nie możemy pomóc Ci w rozwiązaniu zadania. Mamy nadzieję, że dasz sobie radę. Postaraj się podążać za treścią polecenia. Postaraj się podążać za treścią polecenia. Podpowiedzi znajdziesz także w wyjaśnieniu napisanym przez Eksperta do spraw języka polskiego.
WSTĘP
(akapit 1.) – miejsce na tezę i wstęp; we wstępie nawiązujesz do tematu (np. Warszawa także w trakcie wojny była częstym motywem podejmowanym przez autorów). Tezą może być np.: W trakcie wojny kształtowały się różne postawy wobec okupacji.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Campo di Fiori, Czesław Miłosz; obojętność ludzi wobec tragedii i zagłady.
(akapit 3.) – Budowałam barykadę, Anna Świrszczyńska; dokumentalistyczna wizja świata, ludzie jako tchórze, drobne czynności jako akty heroizmu.
(akapit 4.) – Pamiętnik z powstania warszawskiego, Białoszewski; miasto z perspektywy cywila, rozpadające się miasto na oczach mieszkańców, który stara się zachować resztki normalności w nieludzkich warunkach.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami. W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
SZKIC INTERPRETACYJNY
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: W trakcie wojny kształtowały się różne postawy wobec okupacji.Stanowisko: Zgadzam się z tą tezą/Nie zgadzam się z tą tezą | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
| Uzasadnienie stanowiska | Szkic:
| 18 – uzasadnienie trafne szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
| Poprawność rzeczowa |
| 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
| Zamysł kompozycyjny | SzkicAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
| Spójność lokalna | → Innym przykładem motywu postawy cywila jest...;→ Podobnie okupację pojmuje X;→ Zupełnie inną postawę wobec okupacji przedstawia… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||
Zadanie 1.
311Zadanie 5.
311Zadanie 4.
347Zadanie 5.
348Zadanie 8.
348Zadanie 9.
351Zadanie 10.
351Zadanie 5.
360Zadanie 6.
361Zadanie 7.
361Zadanie 3.
364Zadanie 8.
364Zadanie 4.
365Zadanie 5.
365Zadanie 6.
366