W tym zadaniu musisz napisać wypowiedź argumentacyjną, w której odniesiesz się do słów Edelmana „działanie było jedyną szansą przetrwania”. W pracy musisz odwołać się do książki Hanny Krall oraz wybranych tekstów z literatury obozowej i wojennej.
Niestety nie możemy pomóc Ci w rozwiązaniu zadania. Mamy nadzieję, że dasz sobie radę. Postaraj się podążać za treścią polecenia. Postaraj się podążać za treścią polecenia. Podpowiedzi znajdziesz także w wyjaśnieniu napisanym przez Eksperta do spraw języka polskiego.
WSTĘP
(akapit 1.) – miejsce na tezę i wstęp; we wstępie nawiązujesz do tematu (np.
Działanie pozwala człowiekowi na jakąś sprawczość), wstęp kończysz tezą.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Zdążyć przed Panem Bogiem, Hanna Krall; powstańcy podejmują się powstania, ponieważ to jedyna szansa dla nich, by mogli podjąć jakąś decyzję, pokazać samych siebie i swoje podejście.
(akapit 3.) – Inny świat, Herling-Grudziński; działanie (tu: działanie przeciwko władzy – czytanie książek, drobne gesty człowieczeństwa) pozwala zachować człowieczeństwo, a to zaś pozwala na przetrwanie człowieka;
(akapit 4.) – Pianista, Szpilman; działanie (nawet jeśli pozornie na rzecz okupanta – tj., granie muzyki etc.) pozwala na przetrwanie, pozwala na zachowanie godności, ale i rozumu.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami. W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
WYPOWIEDŹ ARGUMENTACYJNA
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: W trakcie wojny działanie jest jedyną szansą na przetrwanie.Stanowisko: Zgadzam się z tą tezą/Nie zgadzam się z tą tezą | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Szkic:
| 18 – uzasadnienie trafne szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa |
| 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | SzkicAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | → Innym przykładem działania jest...;→ Podobnie sens działania pojmuje X;=> Działanie jako coś, co pozwala na przetrwanie, pojawia się także w... | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Zadanie 1.
311Zadanie 5.
311Zadanie 4.
347Zadanie 5.
348Zadanie 8.
348Zadanie 9.
351Zadanie 10.
351Zadanie 5.
360Zadanie 6.
361Zadanie 7.
361Zadanie 3.
364Zadanie 8.
364Zadanie 4.
365Zadanie 5.
365Zadanie 6.
366