W tym zadaniu musisz odnieść się do tezy Uśmiecham się i myślę, że człowiek zawsze na nowo odnajduje człowieka – przez miłość. I że to jest rzecz najważniejsza i najbardziej trwała w życiu ludzkim. Odwołaj się do liryki Baczyńskiego oraz innych teksów literackich.
Niestety nie możemy pomóc Ci w rozwiązaniu zadania. Mamy nadzieję, że dasz sobie radę. Postaraj się podążać za treścią polecenia. Postaraj się podążać za treścią polecenia. Podpowiedzi znajdziesz także w wyjaśnieniu napisanym przez Eksperta do spraw języka polskiego.
WSTĘP
(akapit 1.) – miejsce na tezę i wstęp; we wstępie nawiązujesz do tematu (np. Miłość jest istotną wartością etc.), tezą jest Twoja opinia/opinia, którą będziesz argumentować; Tezą może być np. Miłość jest najbardziej trwałą wartością w życiu człowieka.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Erotyk, Krzysztof Kamil Baczyński; miłość poddana mityzacji, opis intymnego zbliżenia i uczuć dwojga ludzi.
(akapit 3.) – Święty Paweł Hymn o miłości (Nowy Testament); pochwała miłości jako najwyższej wartości; przewyższa wszelkie inne wartości, jest najbardziej szlachetna.
(akapit 4.) – Poezja miłosna, Maria Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej; miłość jako wartość najważniejsza; przynosi cierpienie, ale jednocześnie spełnienie; pozwala człowiekowi na życie, jednocześnie zaś staje się przyczynkiem do smutku.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami. W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
SZKIC INTERPRETACYJNY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: „Miłość jest najbardziej trwałą wartością w życiu człowieka”Stanowisko: Zgadzam się z tą tezą/Nie zgadzam się z tą tezą | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Szkic:
| 18 – uzasadnienie trafne szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa |
| 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | SzkicAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | → Innym przykładem motywu miłości, który...;→ Podobnie miłość pojmuje X;→ Zupełnie inny obraz miłości widoczny jest; | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Zadanie 1.
311Zadanie 5.
311Zadanie 4.
347Zadanie 5.
348Zadanie 8.
348Zadanie 9.
351Zadanie 10.
351Zadanie 5.
360Zadanie 6.
361Zadanie 7.
361Zadanie 3.
364Zadanie 8.
364Zadanie 4.
365Zadanie 5.
365Zadanie 6.
366