W tym zadaniu musisz napisać szkic interpretacyjny na temat: „Motywy infernalne w poezji pokolenia Kolumbów”. W pracy musisz odwołać się do poezji Baczyńskiego, Gajcego i Borowskiego.
Niestety nie możemy pomóc Ci w rozwiązaniu zadania. Mamy nadzieję, że dasz sobie radę. Postaraj się podążać za treścią polecenia. Postaraj się podążać za treścią polecenia. Podpowiedzi znajdziesz także w wyjaśnieniu napisanym przez Eksperta do spraw języka polskiego.
WSTĘP
(akapit 1.) – miejsce na tezę i wstęp; we wstępie nawiązujesz do tematu (np. Wojna zmienia człowieka, to niezwykle traumatyczne doświadczenie) Tezą może być, np. Motyw piekła często pojawia się w twórczości poetów pokolenia Kolumbów.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Pokolenie, Krzysztof Kamil Baczyński; bezsilność młodych wobec wojny; apokalipsa zapowiadana, pojawiająca się poprzez wojnę.
(akapit 3.) – Lament, Tadeusz Różewicz; lament nad upadkiem wartości (z powodu wojny), zarówno w kwestii wiary, jak i człowieczeństwa – piekło, które minęło, ale wciąż zostało w psychice bohaterów.
(akapit 4.) – Do potomnego, Tadeusz Gajcy; motyw apokalipsy spełnionej, cierpienie młodego pokolenia, wszechobecność śmierci, upadek wartości, wojna powoduje tylko rozpad.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami. W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
SZKIC INTERPRETACYJNY
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Motyw piekła często pojawia się w twórczości poetów pokolenia Kolumbów.Stanowisko: Zgadzam się z tą tezą/Nie zgadzam się z tą tezą | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
| Uzasadnienie stanowiska | Szkic:
| 18 – uzasadnienie trafne szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
| Poprawność rzeczowa |
| 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
| Zamysł kompozycyjny | SzkicAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
| Spójność lokalna | → Innym przykładem motywu wojny jest...;→ Podobnie wojnę pojmuje X;→ Zupełnie inny obraz wojny widoczny jest; | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||
Zadanie 1.
311Zadanie 5.
311Zadanie 4.
347Zadanie 5.
348Zadanie 8.
348Zadanie 9.
351Zadanie 10.
351Zadanie 5.
360Zadanie 6.
361Zadanie 7.
361Zadanie 3.
364Zadanie 8.
364Zadanie 4.
365Zadanie 5.
365Zadanie 6.
366