W tym zadaniu musisz napisać wypowiedź argumentacyjną na temat: „Człowiek, cokolwiek robi, nie może żyć bez nadziei”. W argumentach musisz odwołać się do postaw bohaterów Innego świata.
Niestety nie możemy pomóc Ci w rozwiązaniu zadania. Mamy nadzieję, że dasz sobie radę. Postaraj się podążać za treścią polecenia. Postaraj się podążać za treścią polecenia. Podpowiedzi znajdziesz także w wyjaśnieniu napisanym przez Eksperta do spraw języka polskiego.
WSTĘP
(akapit 1.) – miejsce na tezę i wstęp; we wstępie nawiązujesz do tematu (np. Nadzieja stanowi istotny element kształtujący człowieka). Tezą może być, np. Człowiek nie może żyć bez nadziei.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) –Natalia Lwowna; lektura Dostojewskiego daje jej nadzieję i siłę do dalszej egzystencji.
(akapit 3.) – autor; nadzieja pozwala mu dalej żyć – nadzieja związana ze świadomością, że może samodzielnie zdecydować o swojej śmierci.
(akapit 4.) – Maksym; brak nadziei popchnął go do samobójstwa.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami. W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
SZKIC INTERPRETACYJNY
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Człowiek nie może żyć bez nadziei.Stanowisko: Zgadzam się z tą tezą/Nie zgadzam się z tą tezą | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
| Uzasadnienie stanowiska | Szkic:
| 18 – uzasadnienie trafne szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
| Poprawność rzeczowa |
| 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
| Zamysł kompozycyjny | SzkicAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
| Spójność lokalna | → Innym przykładem motywu nadziei jest...;→ Podobnie nadzieję pojmuje X;→ Zupełnie inny obraz nadziei widoczny jest; | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||
Zadanie 1.
311Zadanie 5.
311Zadanie 4.
347Zadanie 5.
348Zadanie 8.
348Zadanie 9.
351Zadanie 10.
351Zadanie 5.
360Zadanie 6.
361Zadanie 7.
361Zadanie 3.
364Zadanie 8.
364Zadanie 4.
365Zadanie 5.
365Zadanie 6.
366