Napisz pracę, w której porównasz oba teksty.
Niestety nie możemy pomóc Ci w rozwiązaniu tego zadania. Mamy nadzieję, że dasz sobie radę. Postaraj się podążać za treścią polecenia. Podpowiedzi znajdziesz także w wyjaśnieniu napisanym przez eksperta do spraw języka polskiego.
WSTĘP – Postaw tezę interpretacyjną – miłość nie wymaga słów.
(akapit 1.)
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) Omów kontekst biograficzny.
(akapit 3.) Porównaj kreacje podmiotów lirycznych.
(akapit 4.) Przedstaw portrety kochanek.
(akapit 5.) Omów rolę słów w relacji miłosnej.
(akapit 6.) Porównaj budowę.
(akapit 7.) Powołaj się na kontekst.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 8.) Omów podobieństwa i różnice w obu tekstach.
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
Pomocna może być tabela:
| kryteria porównawcze | Adam Mickiewicz Rozmowa | Tadeusz Borowski *** [Kim jesteś?...] |
| podmiot liryczny | ujawnia się, zwraca się do kochanej kobiety; liryka miłosna | ujawnia się, zwraca się bezpośrednio do ukochanej, liryka miłosna |
| portret ukochanej | wspólniczka duszy poety, myśli tylko o niej, jedyna | z jednej strony – znana, z drugiej – podmiot nie do końca wie, kim jest, ale czuje z nią pokrewieństwo dusz |
| rola słów | nie są poecie potrzebne, zaś kochance – tak | nie potrzebuje słów, rozumie kobietę bez nich |
| Biografia | poeta romantyczny, działacz w Towarzystwach Filomatów i Filaretów, emigrant polityczny tęskniący za krajem. | poeta powojenny, przeżył obóz koncentracyjny. |
| Budowa | wiersz stroficzny | wiersz stychiczny |
| Kontekst | Adam Mickiewicz Dziady IV — utwór o wspólnocie dusz | |
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Miłość nie potrzebuje słów. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
| Uzasadnienie stanowiska | Posłuż się argumentami podanymi w rozwiązaniu. Możesz dodać swoje własne. | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
| Poprawność rzeczowa | Liryka bezpośrednia, miłosna, wiersz stroficzny, stychiczny.Środki stylistyczne: apostrofy, epitety, metafory – zawsze pisz, po co są zastosowane. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
| Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit 2. – 7. – porównywanie tekstówAkapit 8. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
| Spójność lokalna | Używaj słów, które pomagają płynnie przejść od akapitu do akapitu i dzięki którym zdania się ze sobą łączą: a zatem, toteż, z tego wynika, z kolei, inaczej mówiąc, z drugiej strony | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||
Ćwiczenie 7
28Ćwiczenie 8.
28Ćwiczenie 3.
32Zadanie 4.
32Ćwiczenie 7.
32Ćwiczenie 3.
39Ćwiczenie 5.
39Ćwiczenie 3.
45Ćwiczenie podsumowujące 5.
60Ćwiczenie podsumowujące 1
61Ćwiczenie 3.
64Ćwiczenie 15.
69Ćwiczenie podsumowujące 1.
69Ćwiczenie podsumowująca 2.
69Ćwiczenie 14.
78Ćwiczenie 3.
84Ćwiczenie 4.
86Ćwiczenie 7.
86Ćwiczenie 8.
86Ćwiczenie 4.
90Ćwiczenie 6.
90Ćwiczenie podsumowujące 2.
95Ćwiczenie 7.
116Ćwiczenie projektowe 3.
116Ćwiczenie 1.
126Ćwiczenie 2.
126Ćwiczenie 1.
136Ćwiczenie 2.
139Ćwiczenie 3.
139Ćwiczenie 3.
140Ćwiczenie 1.
158Ćwiczenie 2.
158Ćwiczenie 5.
160Ćwiczenie 2.
174Ćwiczenie 2.
205Ćwiczenie podsumowujące 1.
207Ćwiczenie 1.
229Ćwiczenie 5.
229Ćwiczenie 6.
235Ćwiczenie 2.
241Ćwiczenie 6.
241Ćwiczenie wprowadzające 1.
253Ćwiczenie 4.
253Ćwiczenie 6.
286Ćwiczenie 14.
292Ćwiczenie 1.
304Ćwiczenie 2.
304Ćwiczenie 1.
309Ćwiczenie 3.
309Ćwiczenie 7.
309Ćwiczenie 2.
313Ćwiczenie 2.
321Ćwiczenie 3.
321Ćwiczenie 4.
322Ćwiczenie 5.
322