Odnajdź zdania, w których użyty styl jest niepoprawny lub nieodpowiedni. Zwróć uwagę na cel, odbiorców i nadawców wypowiedzi. Jeśli zdanie jest błędne, popraw je.
· Nauczyciel do rodziców: Proszę luknąć na wyniki dzieci – błędne; Poprawne: Proszę zwrócić uwagę na wyniki dzieci.
· Ojciec do małego synka: Nie mogę się teraz z tobą pobawić, ponieważ muszę opracować program ekologicznego uzdatniania wody – błędne; Poprawne: Nie mogę się teraz z tobą pobawić, ponieważ muszę pracować.
· Uczeń do egzaminatora: Rozłożył mnie pan tym pytaniem na łopatki – błędne; Poprawne: To bardzo trudne pytanie.
Styl musi być adekwatny do sytuacji i osób biorących udział w komunikacji. Korzystając ze znajomości cech stylów oraz osobistych doświadczeń na temat autorytetów takich osób zdecyduj, czy zdania są poprawnie wypowiedziane i dostosowane do wydarzenia.
Ćwiczenie 7
28Ćwiczenie 8.
28Ćwiczenie 3.
32Zadanie 4.
32Ćwiczenie 7.
32Ćwiczenie 3.
39Ćwiczenie 5.
39Ćwiczenie 3.
45Ćwiczenie podsumowujące 5.
60Ćwiczenie podsumowujące 1
61Ćwiczenie 3.
64Ćwiczenie 15.
69Ćwiczenie podsumowujące 1.
69Ćwiczenie podsumowująca 2.
69Ćwiczenie 14.
78Ćwiczenie 3.
84Ćwiczenie 4.
86Ćwiczenie 7.
86Ćwiczenie 8.
86Ćwiczenie 4.
90Ćwiczenie 6.
90Ćwiczenie podsumowujące 2.
95Ćwiczenie 7.
116Ćwiczenie projektowe 3.
116Ćwiczenie 1.
126Ćwiczenie 2.
126Ćwiczenie 1.
136Ćwiczenie 2.
139Ćwiczenie 3.
139Ćwiczenie 3.
140Ćwiczenie 1.
158Ćwiczenie 2.
158Ćwiczenie 5.
160Ćwiczenie 2.
174Ćwiczenie 2.
205Ćwiczenie podsumowujące 1.
207Ćwiczenie 1.
229Ćwiczenie 5.
229Ćwiczenie 6.
235Ćwiczenie 2.
241Ćwiczenie 6.
241Ćwiczenie wprowadzające 1.
253Ćwiczenie 4.
253Ćwiczenie 6.
286Ćwiczenie 14.
292Ćwiczenie 1.
304Ćwiczenie 2.
304Ćwiczenie 1.
309Ćwiczenie 3.
309Ćwiczenie 7.
309Ćwiczenie 2.
313Ćwiczenie 2.
321Ćwiczenie 3.
321Ćwiczenie 4.
322Ćwiczenie 5.
322