A. (1) Wstęp zakończony hipotezą: czy rzeczywiście łatwo być nastolatkiem?
(2) Argument 1. – pozorna beztroska życia nastolatka.
(3) Argument 2. – zalety bycia nastolatkiem.
(4) Kontrargument 1. – stresy związane z obowiązkiem szkolnym.
(5) Kontrargument 2. – zależność od rodziców.
(6) Kontrargument 3. – problemy wieku dojrzewania.
(7) Podsumowanie – wniosek: niełatwo być nastolatkiem.
B. Wyrażenia i zwroty, które pomagają zachować spójność pracy:
– Niewątpliwie prawdą jest…,
– także,
– zatem,
– poza tym,
– po pierwsze,
– Jednakże z drugiej strony,
– Ponadto,
– po drugie,
– Kolejną kwestią wartą omówienia…,
– Z tego, co napisałem, wynika…
C. Wyrażenia i zwroty, które świadczą o samodzielności myślenia autora i subiektywności pracy:
– Ale czy rzeczywiście…,
– Oczywiście zgadzam się z opinią…,
–Jednakże z drugiej strony…,
– Ponadto z przykrością muszę stwierdzić, że…,
– Według mnie…
D. Pierwsze pytanie retoryczne wprowadza hipotezę, jego funkcją jest przedstawienie wątpliwości związanych z tematem pracy. Drugie pytanie retoryczne służy podkreśleniu przekonań autora rozważań.
E. Odpowiednio dobrany cytat zwiększa atrakcyjność pracy, sprawia, że jest ona bardziej
interesująca. Cytat został ujęty w cudzysłów i poprzedzony zdaniem wyprowadzającym.
Odpowiedzi na polecenia zawarte w zadaniu wynikają z treści rozprawki oraz wiedzy na temat tworzenia rozprawki.