Elementy stylizacji | |
pierwszy tekst | – archaizmy leksykalne (np. „wróżdy”, „trafunkiem”);– archaizmy składniowe (np. „[…] gdybyście trafunkiem wcale nie do matki Boskiej Bardzkiej zmierzali, lecz całkiem inne mieli plany i zamiary”); |
drugi tekst | – wyrazy ze zmianami fonetycznymi (np. „Na pocątku wsędy […]”);– charakterystyczne słownictwo (np. „ino”, „górole”);– składnia zbliżona do potocznego języka (np. „Ale Grecy to nie byli Grecy, ino górole, co udawali greka”.); |
trzeci tekst | – krótkie zdania (np. „Padał deszcz”.),– kolokwializmy (np. „[…] tłumem na łubudu”.);– swobodne wypowiedzi (np. „Dziwne.”, „A tu raptem…”); |
czwarty tekst | – słownictwo charakterystyczne dla konkretnej grupy („Barman mówi, żebym kładł na niej laskę”.);– zniekształcone frazeologizmy (np. „powiedziała w szczere oczy”);– wulgaryzmy (np. „Dała mi te swoje fajki z gówna”.); |
piąty tekst | – emocjonalnie nacechowane słownictwo (np. „w mojej szafce śmierdzi”);– słownictwo charakterystyczne dla uczniów i młodzieży (np. „Olałem to”);– ekspresja języka (np. „coś przeraźliwie jedzie”). |
Na elementy stylizacji składa się użyte słownictwo, język, składnia, odmiana wyrazów itp. Należy je znaleźć w tekście i nazwać.