Konsekwencje wiary we wszechmoc rozumu:
– apatia spowodowana brakiem dostępu do prawdziwej emocjonalności, którą ma wywierać sztuka,
– sam rozum nie jest w stanie zrozumieć całości przeżywania życia,
– oprócz istnienia rzeczy racjonalnych, istnieją również te irracjonalne i sztuka to „język”, którym można te irracjonalne sprawy wyjaśnić lub zaznaczyć
– brak zauważenia wyjątkowości ludzi i cech, które wyróżniają ich spośród tłumu.
Powody, dla których twórcy romantyczni zbuntowali się:
– estetykę klasycystyczną uznawali za swoisty rodzaj więzienia dla własnej wyobraźni (William Wordsworth, Preludium);
– nie wierzyli, że rozumowo można dotrzeć do wniosków moralnych i wskazywali na ważną funkcję religii w życiu ludzi (Faust);
– czuli, że nie mogą wyrazić własnej wyjątkowości, póki tworzą w ramach schematów.
W tym zadaniu zauważ, o czym zapominali oświeceniowi twórcy, gdy analizowali dzieła sztuki. Czy schematyczny sposób rozumienia rzeczywistości pozwala ludziom na kontemplację ich własnych emocji, które istnieją podczas przeżywania danego dzieła? W jaki sposób romantycy postrzegali indywidualność i dlaczego oświecenie sprzeciwiało się wychodzeniu poza przyjęte ramy?