Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Rozwiń problem na podstawie znanych ci problemów społecznych. Pamiętaj o tezie lub hipotezie do swojej rozprawki oraz określ swoje stanowisko.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Przedstaw swój pierwszy argument. Uzasadnij, w jaki sposób udowadnia on twoją tezę. (TU WPISZ PYTANIE POMOCNICZE)
(akapit 3.) – Przedstaw swój argument. Uzasadnij, w jaki sposób udowadnia on twoją tezę. (TU WPISZ PYTANIE POMOCNICZE)
(akapit 4.) – Podaj swój trzeci argument lub kontrargument. Odwołaj się do swoich uczuć związanych z przedstawioną sytuacją w literaturze.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: W dzisiejszych czasach człowiek podobnie jak Faust dąży do realizacji swoich celów, ale nie zawsze zdaje sobie sprawę z konsekwencji.Stanowisko: Przez to, że ludzie nie zawsze zdają sobie sprawę z konsekwencji swoich czynów, naruszają oni prawa moralne. Hipoteza: Człowiek faustyczny w dzisiejszych czasach z jednej strony ma ułatwione zdobywanie własnych celów, a z drugiej strony innowacje i postęp technologiczny niesie za sobą znaczące konsekwencje. Staje więc przed problemem moralnym, który może nie pozwalać mu się rozwijać. Jest to więc konflikt ponadczasowy, którego nie rozwiązuje postęp cywilizacyjny.Stanowisko: Człowiek faustyczny staje przed wyborami moralnymi, podobnie jak bohater Goethego, mimo rozwoju technologicznego (który czasami zamiast ułatwiać, utrudnia). | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– wola rozwoju człowieka (Lalka, Bolesław Prus)– brak zastanowienia się nad konsekwencjami własnych czynów (Faust, Goethe)– zaspokajanie pragnień podczas silnego rozwoju cywilizacyjnego (Bezdogmatu, Henryk Sienkiewicz) Rozprawka z hipotezą– stała chęć rozwoju (Lalka, Prus)– brak zastanowienia się nad konsekwencjami własnych czynów (Faust, Goethe);– realizacja pragnień uznawanych za szlachetne jako dążenie do prawdy (Mistrz i Małgorzata, Michaił Bułhakow) | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | – Wokulski i jego zainteresowania metalem lżejszym od powietrza,– rozwój cywilizacyjny nie zmienia wartości konfliktu moralnego dotyczącego spełniania pragnień jednostki wielkim kosztem,– rewolucja w myśleniu o ludziach dzięki romantyzmowi (skupienie na jednostce i jej pragnieniach). | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Postaram się rozważyć…, zacznę od…, Przykładem nieudanej asymilacji jest…, Taka sytuacja została przedstawiona w…, Z drugiej strony należy pamiętać o… . | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |