Być sobą – co to znaczy? Przygotuj przemówienie adresowane do koleżanek i kolegów z młodszych klas. Uwzględnij przesłanie z utworu i podaj przykład postawy bohatera (z literatury lub filmu).
Niestety nie możemy pomóc Ci w rozwiązaniu tego zadania. Mamy nadzieję, że dasz sobie radę. J Postaraj się podążać za treścią polecenia. Podpowiedzi znajdziesz także w wyjaśnieniu napisanym przez Eksperta do spraw języka polskiego.
WSTĘP
(akapit 1.)
Zacznij od formuły na powitanie.
Podaj powód swojego wystąpienia. Przybliż jego cel. Co chcesz przekazać w swoim przemówieniu?
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.)
Określ jasno swoje stanowisko. Zapowiedz argumenty, które zaraz przedstawisz publiczności.
(akapit 3.)
Przedstaw pierwszy argument dotyczący przesłania z utworu. Podaj przykład, który go uzasadnia. Pamiętaj o zachowaniu związku z tematem wypowiedzi. Używaj środków retorycznych i podtrzymuj uwagę słuchaczy za pomocą odpowiednich zwrotów.
(akapit 4.)
Przedstaw następny argument dotyczący postawy. Podaj przykład bohatera, którego charakteryzuje ta postawa. Pamiętaj o zachowaniu związku z tematem wypowiedzi. Używaj środków retorycznych i podtrzymuj uwagę słuchaczy za pomocą odpowiednich zwrotów.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Podsumuj swoją wypowiedź.
Podziękuj słuchaczom za uwagę i pożegnaj się z nimi.
PRZEMÓWIENIEZasady oceniania (na podstawie wytycznych egzaminacyjnych) | |
Realizacja tematu wypowiedzi | Forma wypowiedzi:przemówienie.Elementy do uwzględnienia:– formuła otwarcia, powitania: Drogie koleżanki i koledzy,– powód wystąpienia: co to znaczy być sobą,– przybliżenie celu przemówienia: bycie sobą jest ważne dla każdego z nas,– przedstawienie własnego stanowiska: jestem przekonany, że bycie sobą jest warte wysiłku,– argumenty uzasadniające przyjęte stanowisko, z popierającymi je przykładami: przesłanie utworu (bycie sobą czyni nasz lepszymi), Alfred Nobel z Róbmy swoje (bycie sobą pozwala nam nie ulegać wpływom innych).Zgodność z tematem:przemówienie o byciu sobą |
Kompozycja tekstu | Twoje przemówienie powinno zawierać minimum 4 akapity, każdy z nich musi być graficznie wyodrębniony. |
Styl | oficjalny |
Pamiętaj, że Nauczyciel, sprawdzając Twoją pracę, zwróci także uwagę na: język wypowiedzi, ortografię oraz interpunkcję. |
Zadanie 1.
106Zadanie 2.
106Zadanie 2.
115Zadanie 5.
116Zadanie 2.
120Zadanie 5.
121Zadanie 3.
128Zadanie 4.
128Zadanie 2.
132Zadanie 1.
136Zadanie 3.
142Zadanie 2.
147Zadanie 3.
147Zadanie 1.
147Zadanie 4.
148Zadanie 1.
149Zadanie 2.
150Zadanie 2.
151Zadanie 2.
153Zadanie 1.
156Zadanie 2.
156Zadanie 2.
158Zadanie 1.
160Zadanie 2.
160Zadanie 3.
160Zadanie 4.
165Zadanie 2.
175Zadanie 5.
175Zadanie 7.
176Zadanie 2.
179Zadanie 4.
179Zadanie 1.
180Zadanie 5.
181Zadanie 4.
105