Nazwijcie wybrane zabiegi językowe, o których mowa w wierszu, w przykładach oceniania. Wskażcie fragmenty.
– antyteza (Wadą staje się cnota, / A zaletą – głupota),
– wykrzyknienie (Zdrajca!),
– uosobienie (Gdy się mądrym człowiekiem / Chlubi wrogi nam obóz),
– powtórzenia (Gdy się mądrym […] Gdy się w naszym obozie […] Gdy nasz przeciwnik),
– epitety (mądrym człowiekiem, wrogi obóz, nasz obóz, twardy człowiek),
– wulgaryzm (idiota).
Wiersz jest pełen zabiegów językowych, zwłaszcza w częściach dotyczących oceniania.
Zadanie 1.
106Zadanie 2.
106Zadanie 2.
115Zadanie 5.
116Zadanie 2.
120Zadanie 5.
121Zadanie 3.
128Zadanie 4.
128Zadanie 2.
132Zadanie 1.
136Zadanie 3.
142Zadanie 2.
147Zadanie 3.
147Zadanie 1.
147Zadanie 4.
148Zadanie 1.
149Zadanie 2.
150Zadanie 2.
151Zadanie 2.
153Zadanie 1.
156Zadanie 2.
156Zadanie 2.
158Zadanie 1.
160Zadanie 2.
160Zadanie 3.
160Zadanie 4.
165Zadanie 2.
175Zadanie 5.
175Zadanie 7.
176Zadanie 2.
179Zadanie 4.
179Zadanie 1.
180Zadanie 5.
181Zadanie 4.
105