Niekiedy udzielenie pomocy wiąże się z dużym niebezpieczeństwem. Ze względu na zachowanie w takich sytuacjach ludzie są określani mianem tchórzy lub bohaterów. Stwórz pracę, w której wyrazisz swoją opinię na ten temat. Wykorzystaj przykłady z życia.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.)
Jak – twoim zdaniem – należy oceniać ludzi, którzy ze względu na ryzyko nie udzielili innym pomocy?
Postaraj się udowodnić przedstawioną przez siebie tezę. Wykorzystaj w rozwinięciu argumenty poparte przykładami z życia.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.)
Podaj pierwszy argument (np. strach o swoje życie jest normalny).
Jaka sytuacja z życia potwierdza ten argument?
Jak postawa bohatera wydarzeń wpływa na ocenę innych?
(akapit 3.)
Podaj kolejny argument (np. działanie w sytuacji zagrożenia często jest automatyczne).
Jaka sytuacja z życia potwierdza ten argument?
Jak postawa bohatera wydarzeń wpływa na ocenę innych?
(akapit 4.)
Podaj następny argument (np. o bohaterstwie nie świadczą wyłącznie działania w obliczu ryzyka).
Jaka sytuacja z życia potwierdza ten argument?
Jak postawa bohatera wydarzeń wpływa na ocenę innych?
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
ROZPRAWKAZasady oceniania (na podstawie wytycznych egzaminacyjnych) | |
Realizacja tematu wypowiedzi | Forma wypowiedzi:rozprawka z tezą.Elementy do uwzględnienia:sytuacje z życia.Problem do rozważenia:ocena ludzi, którzy nie udzielili komuś pomocy w obliczu dużego ryzyka. |
Elementy retoryczne | – Twoje argumenty powinny odwoływać się do faktów, logiki i emocji.– Zilustruj je konkretnymi przykładami:Strach o swoje życie jest normalny – chłopiec nie wszedł na chwiejącą się wieżę, ponieważ miał lęk wysokości. Jego upadek nie pomógłby osobie uwięzionej w budowli.Działanie w sytuacji zagrożenia często jest automatyczne – mężczyzna uciekł z płonącego budynku, gdyż taki był jego naturalny odruch. Nie możemy być oceniani za to, czego nie robimy świadomie.O bohaterstwie nie świadczą wyłącznie działania w obliczu ryzyka – dzieci uczyły się języka polskiego, choć było to zakazane. Czasem bohaterstwem jest zachowanie własnej kultury i życie w zgodzie z samym sobą. |
Kompozycja tekstu | Twoja rozprawka powinna zawierać minimum 4 akapity, każdy z nich musi być graficznie wyodrębniony. |
Styl | oficjalny |
Pamiętaj, że Nauczyciel, sprawdzając Twoją pracę, zwróci także uwagę na: język wypowiedzi, ortografię oraz interpunkcję. |
Zadanie 1.
106Zadanie 2.
106Zadanie 2.
115Zadanie 5.
116Zadanie 2.
120Zadanie 5.
121Zadanie 3.
128Zadanie 4.
128Zadanie 2.
132Zadanie 1.
136Zadanie 3.
142Zadanie 2.
147Zadanie 3.
147Zadanie 1.
147Zadanie 4.
148Zadanie 1.
149Zadanie 2.
150Zadanie 2.
151Zadanie 2.
153Zadanie 1.
156Zadanie 2.
156Zadanie 2.
158Zadanie 1.
160Zadanie 2.
160Zadanie 3.
160Zadanie 4.
165Zadanie 2.
175Zadanie 5.
175Zadanie 7.
176Zadanie 2.
179Zadanie 4.
179Zadanie 1.
180Zadanie 5.
181Zadanie 4.
105