Napisz rozprawkę na jeden z podanych tematów.
– Zabawa źródłem zagrożenia.
– Podatność młodzieży na namowy rówieśników.
– Oddziaływanie grupy na zachowanie oraz postawy jej członków.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
Przykładowe rozwiązanie: Oddziaływanie grupy na zachowanie oraz postawy jej członków.
WSTĘP
(akapit 1.)
Napisz tezę na podstawie wybranego tematu.
Czy zgadzasz się z opinią, że grupa pozytywnie oddziałuje na zachowanie i postawy jej członków?
Które z tych zachowań lub postaw są godne podziwu?
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.)
Przedstaw pierwszy argument (dzięki grupie nabieramy pewności siebie).
Dlaczego dzięki grupie nabieramy pewności siebie?
Jaki wpływ ma to na nas? Dlaczego to pozytywne oddziaływanie?
(akapit 3.)
Przedstaw kolejny argument (grupa wspiera się wzajemnie).
W jaki sposób grupa wspiera się wzajemnie?
Jakie są skutki tego działania? Jaki ma to wpływ na nas? Dlaczego to pozytywny wpływ?
(akapit 4.)
Przedstaw kolejny argument (grupa zapewnia nam poczucie przynależności).
Jakie poczucie budzi w nas grupa?
Dlaczego poczucie przynależności jest ważne? Jaki ma to wpływ na nas? Dlaczego to pozytywny wpływ?
ZAKOŃCZENIE
(akapit 4.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
Na zakończenie możesz nawiązać do własnych przeżyć.
ROZPRAWKAZasady oceniania (na podstawie wytycznych egzaminacyjnych) | |
Realizacja tematu wypowiedzi | Forma wypowiedzi:rozprawka z tezą.Problem do rozważenia:Oddziaływanie grupy na zachowanie oraz postawy jej członków. |
Elementy retoryczne | – Twoje argumenty powinny odwoływać się do faktów, logiki i emocji.– Swoją argumentację rozpocznij od lektury obowiązkowej.– Zilustruj je konkretnymi przykładami:- w grupie nabieramy pewności siebie,- grupa wspiera się wzajemnie,- grupa zapewnia nam poczucie przynależności. |
Kompozycja tekstu | Twoja rozprawka powinna zawierać minimum 4 akapity, każdy z nich musi być graficznie wyodrębniony. |
Styl | oficjalny |
Pamiętaj, że Nauczyciel, sprawdzając Twoją pracę, zwróci także uwagę na: język wypowiedzi, ortografię oraz interpunkcję. |
Zadanie 1.
106Zadanie 2.
106Zadanie 2.
115Zadanie 5.
116Zadanie 2.
120Zadanie 5.
121Zadanie 3.
128Zadanie 4.
128Zadanie 2.
132Zadanie 1.
136Zadanie 3.
142Zadanie 2.
147Zadanie 3.
147Zadanie 1.
147Zadanie 4.
148Zadanie 1.
149Zadanie 2.
150Zadanie 2.
151Zadanie 2.
153Zadanie 1.
156Zadanie 2.
156Zadanie 2.
158Zadanie 1.
160Zadanie 2.
160Zadanie 3.
160Zadanie 4.
165Zadanie 2.
175Zadanie 5.
175Zadanie 7.
176Zadanie 2.
179Zadanie 4.
179Zadanie 1.
180Zadanie 5.
181Zadanie 4.
105