Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia!
Temat 1.
WSTĘP
(akapit 1.)
Wprowadzenie do tematu.
Podanie tezy.
Podanie naszego stanowiska względem tezy.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.)
Argument potwierdzający tezę:
Podanie występującego w lekturze obowiązkowej (epika lub dramat) bohatera, który w konkretny sposób zareagował na popełniony przez siebie błąd.
Podanie konkretnego przykładu sytuacji, w której było widać, jak bohater zareagował na popełniony przez siebie błąd.
(akapit 3.)
Argument potwierdzający tezę:
Podanie występującego w innym utworze (może być poezja) bohatera, który w konkretny sposób zareagował na popełniony przez siebie błąd.
Podanie konkretnego przykładu sytuacji, w której było widać, jak bohater zareagował na popełniony przez siebie błąd.
(akapit 4.)
Argument potwierdzający tezę:
Podanie innego kontekstu (np. filmu, obrazu, utworu muzycznego, mitologii, Biblii itp.), który pokazuje, jak ktoś może zareagować na popełniony przez siebie błąd.
Podanie konkretnego przykładu związanego z tym kontekstem.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórzenie tezy innymi słowami.
Odwołanie się w skrócie do bohaterów i kontekstów, o których wspomniano wcześniej.
Ewentualne nawiązanie do doświadczeń bohaterów z innych utworów lub do własnych przeżyć.
Temat 2.
WSTĘP
(akapit 1.)
Wprowadzenie do tematu.
Podanie tezy.
Podanie naszego stanowiska względem tezy.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.)
Argument potwierdzający tezę:
Podanie występującego w lekturze obowiązkowej (epika lub dramat) bohatera, który poświęcił się dla idei oraz wyjaśnienie, jaki miało to wpływ na jego osobiste szczęście.
Podanie konkretnego przykładu sytuacji, w której było to widoczne.
(akapit 3.)
Argument potwierdzający tezę:
Podanie występującego w innym utworze (może być poezja) bohatera, który poświęcił się dla idei oraz wyjaśnienie, jaki miało to wpływ na jego osobiste szczęście.
Podanie konkretnego przykładu sytuacji, w której było to widoczne.
(akapit 4.)
Argument potwierdzający tezę:
Podanie innego kontekstu (np. filmu, obrazu, utworu muzycznego, mitologii, Biblii itp.), który pokazuje bohatera, który poświęcił się dla idei oraz opisanie skutków tego poświęcenia w jego życiu osobistym.
Podanie konkretnego przykładu związanego z tym kontekstem.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórzenie tezy innymi słowami.
Odwołanie się w skrócie do bohaterów i kontekstów, o których wcześniej wspominano.
Ewentualnie nawiązanie do doświadczeń bohaterów z innych utworów lub do własnych przeżyć.
Temat 1.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu |
Teza: Ludzie reagują na popełnione przez siebie błędy na różne sposoby. Stanowisko: Zgoda z tezą. |
6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu 3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu 0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą:
|
18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione 12 – uzasadnienie trafne i szerokie 8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie 4 – uzasadnienie częściowe 0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | 4 – brak błędów rzeczowych 2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy 0 – błędy rzeczowe | |
Zamysł kompozycyjny |
Rozprawka z tezą: - Akapit 1. – wstęp - Akapit. 2. – argument 1. - Akapit 3. – argument 2. - Akapit 4. – argument 3. - Akapit 5. – zakończenie Rozprawka z hipotezą: - Akapit 1. – wstęp - Akapit. 2. – argument 1. - Akapit 3. – argument 2. - Akapit 4. – kontrargument - Akapit 5. – zakończenie |
6 – kompozycja funkcjonalna 3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji 0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Przykładowe zwroty: Moja odpowiedź na pytanie zawarte w temacie jest następująca..., Warto również zauważyć, że..., A oto inne spojrzenie na..., Według mnie..., Myślę, że przytoczone argumenty pozwolą w pełni zgodzić się z twierdzeniem zawartym w temacie. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności 1 – znaczne zaburzenia spójności 0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny 2 – styl częściowo stosowny 0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Temat 2.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu |
Teza: Poświęcenie dla idei zwykle nie idzie w parze z osobistym szczęściem. Stanowisko: Zgoda z tezą. |
6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu 3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu 0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą:
|
18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione 12 – uzasadnienie trafne i szerokie 8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie 4 – uzasadnienie częściowe 0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa |
|
4 – brak błędów rzeczowych 2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy 0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny |
Rozprawka z tezą: - Akapit 1. – wstęp - Akapit. 2. – argument 1. - Akapit 3. – argument 2. - Akapit 4. – argument 3. - Akapit 5. – zakończenie Rozprawka z hipotezą: - Akapit 1. – wstęp - Akapit. 2. – argument 1. - Akapit 3. – argument 2. - Akapit 4. – kontrargument - Akapit 5. – zakończenie |
6 – kompozycja funkcjonalna 3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji 0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Przykładowe zwroty: Moja odpowiedź na pytanie zawarte w temacie jest następująca..., Warto również zauważyć, że..., A oto inne spojrzenie na..., Według mnie..., Myślę, że przytoczone argumenty pozwolą w pełni zgodzić się z twierdzeniem zawartym w temacie. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności 1 – znaczne zaburzenia spójności 0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny 2 – styl częściowo stosowny 0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |