Porównania występujące w utworze:
· „mały jak muszelka” – To porównanie ma na celu podkreślenie delikatności dziecka.
· „czarna suknia matki szumiała jak Morze Czarne” – To porównanie ma na celu stworzenie sugestywnego obrazu w wyobraźni czytelnika.
W utworach lirycznych funkcje porównań mogą być różnorodne i zależą od intencji poety. Przykładowe funkcje porównań:
· wzmacnianie ekspresji: Poprzez zestawienie dwóch obrazów lub idei, porównanie może podkreślać emocje, nadawać większą siłę wypowiedzi lub wywoływać konkretną atmosferę.
· wyjaśnienie i ilustracja: Porównania mogą służyć do wyjaśnienia trudnych do uchwycenia pojęć lub abstrakcyjnych idei. Poprzez zestawienie znanego obiektu lub sytuacji z czymś nowym, lub abstrakcyjnym, porównanie może pomóc czytelnikowi lepiej zrozumieć przekaz wiersza.
· tworzenie obrazów i metafor: Poprzez zestawienie dwóch różnych rzeczy, porównanie może przenieść czytelnika w inny świat, budując wyraziste i sugestywne obrazy.
· kreowanie rytmu i dźwięku: Porównania mogą być wykorzystane do kreowania rytmu, melodyjności i dźwiękowej harmonii w wierszu. Poprzez dobranie odpowiednich porównań, poeta może nadać wierszowi płynność i melodyjność.
· budowanie kontrastów: Porównania mogą być używane do budowania kontrastów między różnymi elementami w wierszu. Poprzez zestawienie dwóch różnych obrazów lub idei, porównanie może podkreślać różnice, sprzeczności lub konflikty, co może mieć znaczenie dla przekazu wiersza.