1. wstęp – Romantyczny pejzaż był wyobrażony czy zapamiętany przez twórców romantycznych.
Czym była wyobraźnia dla romantyków
Wyobraźnia – zdolność tworzenia w myślach rozmaitych obrazów historii. Dla romantyków była bardzo ważna w procesie tworzenia oraz poznania świata które pozwalało im zagłębić rzeczywistość. Romantyzm odrzucał naukę i racjonalizm na rzecz wiary, uczucia i wyobraźni. Była ona traktowana jako wyższa władza umysłu, źródło głębszego natchnienia
Czy w związku z tym tworząc wiersze o ukochanych miejscach korzystali bardziej z wyobraźni czy z pamięci?
2. rozwinięcie
Słowacki w „[Jeżeli kiedy – w tej mojej krainie]” wspomina ukochany Wołyń
Czy miasto wygląda tak jak opisuje je poeta? Czy może poeta nadbudowuje sobie i przekształca zapamiętany obraz na potrzeby wiersza.
„Tęsknota ma też w sobie wiele piękna. Nie jest to uczucie łatwe do odczuwania, ale i zdobycia.” Alina Mrowińska; „Jak wygląda świat, kiedy życie staje się tęsknotą? Wygląda papierowo, kruszy się w palcach, rozpada.” Olga Tokarczuk
Czy świat romantyków rozpadał im się palcach tak jak mówi noblistka O. Tokarczuk?
Cytaty z wiersza Słowackiego „A czasem jak orzeł miasto obleci”
„Powietrze lżejsze … które cię uzdrowi” – Słowacki umierał na gruźlicę, która w XIX wieku była nieuleczalna.
„To nie zapomnisz tej mojej tęsknoty / która tam stoi jak archanioł złoty”
Wybuch powstania listopadowego – zamknął drogę powrotu do ojczyzny wielu twórcom, nie tylko Słowackiemu, ale też Mickiewiczowi, który swą wielką tęsknotę za ojczyzna wyraził w wierszu „Pielgrzym” „Litwo! piały i wdzięczniej twe szumiące lasy”. Czy Mickiewicz tak zapamiętał swa Litwę czy ją sobie wyobrażał?
Pogłębienie odwołania do innych utworów Słowackiego „Moja Piosnka II”
3 zakończenie
Podsumowanie: wnioski końcowe wynikające z argumentacji.
Twoim zadaniem jest stworzenie planu kompozycyjnego na podstawie informacji zawartych w podręczniku.