Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie rozwiązać zadanie i ułatwi Ci naukę. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! :)
Wstęp:
Jaką postać opisujesz? Dlaczego akurat tę postać chcesz opisać? Czym się wyróżnia?
Rozwinięcie:
Jakie są charakterystyczne cechy tej postaci? Jak wygląda? Jak się zachowuje? Jaki ma np. styl ubierania się?
Zakończenie:
Jakie masz odczucia do tej postaci? Jakie sprawia wrażenie? Jaka jest twoja opinia na temat tej postaci?
Najłatwiej będzie Ci opisać kogoś, kogo dobrze znasz – np. członka rodziny.
Hasło pochodzi ze Słownika wyrazów bliskoznacznych pod red. S. Skorupki. To bardzo dobre źródło informacji, gdy szukamy wyrazów, którymi chcemy zastąpić jakieś powtarzające się słowo.
|
OPIS POSTACI Zasady oceniania |
|
|
Realizacja tematu wypowiedzi |
· Forma wypowiedzi: opis postaci. · Elementy do uwzględnienia: – przedstawienie postaci: np.: „Bardzo wyjątkową postacią w moim domu jest ciocia Krysia.” , – uzasadnienie wyboru bohatera: np. „Chcę ją opisać, bo posiada niepowszednie zdolności.”, – cechy wyglądu, z uwzględnieniem tych najbardziej charakterystycznych: np.: „Ciocia wyróżnia się niesamowitą fryzurą oraz bardzo umięśnioną sylwetką”., – sposób ubierania się: np.: „Ma nieprzeciętne stroje, które budzą wiele sensacji w rodzinie.”, – charakterystyczne gesty, mimika: np.: „Jest bardzo silną kobietą i zawsze chodzi uśmiechnięta.” – opis wrażenia, jakie wywołuje postać: np.: „W naszej rodzinie jest uważana za osobę zawsze chętną do pomocy i o nadludzkiej energii.” – ocena wyglądu postaci: np.: „Ciocia jest wysoka i ma rude, bujne, kręcone włosy”. · Zgodność z tematem: „Uważam ją za wyjątkową, ponieważ ma fenomenalną osobowość i odniosła niesłychane sukcesy w życiu.”
|
|
Kompozycja tekstu |
Twój opis postaci powinien zawierać minimum 3 akapity, każdy z nich musi być graficznie wyodrębniony. |
|
Styl |
oficjalny |
|
Pamiętaj, że Nauczyciel, sprawdzając Twoją pracę, zwróci także uwagę na: język wypowiedzi, ortografię oraz interpunkcję. |
|