W państwie demokratycznym badania opinii publicznej stają się rodzajem informacji zwrotnej dla polityków. W coraz większym stopniu właśnie politycy chcą znać poglądy społeczeństwa w danej kwestii, aby wybrać odpowiedni sposób postępowania. Publikowanie wyników badań w środkach masowego przekazu powoduje, że obywatele mają pełniejszy dostęp do informacji, a jednocześnie zwiększa się jawność życia publicznego (źródło: https://www.ipsos.com/pl-pl/dzien-ziemi-2023-czy-mamy-plan-na-walke-ze-zmianami-klimatu ).
Przykładowe rozwiązanie:
Ostatnimi czasy, instytucja Ipsos przeprowadziła badanie, dotyczące planów walki ze zmianami klimatu oraz poglądów społeczeństwa w tej kwestii. Zgodnie z wynikami, tylko 23% Polaków uważa, że rząd ma jasny plan współdziałania z biznesem i ludźmi w celu walki ze zmianami klimatu. Polska znajduje się pod tym względem daleko w tyle rankingu zaufania do poszczególnych rządów w temacie ochrony klimatu. Liderem są Indie z wynikiem 67%. Z kolei średnia dla świata wynosi 31% i jest o 5 punktów procentowych mniejsza niż w ubiegłym roku.
Do najważniejszych funkcji badań opinii publicznej należy:
przedstawienie i kształtowanie poglądów społeczeństwa;
zwiększanie dostępu obywateli do informacji;
poprawianie jakości demokracji przez zwiększenie jawności życia publicznego;
stanowienie podstawy do opracowania programów i kampanii wyborczych;
wpływanie na kształt handlu;
poprawianie jakości oferowanych na rynku towarów i usług;
wpływanie na decyzje kupujących i kształtowanie rynku towarów;
stanowienie podstawy do planowania przez firmy działań marketingowych;