· Fizyczne zmiany: Wzrost i rozwój ciała, dojrzewanie płciowe, zmiany w układzie kostnym i mięśniowym. Te zmiany są wynikiem działania hormonów płciowych i ogólnego procesu wzrostu organizmu.
· Rozwój mózgu: Mózg ucznia nadal się rozwija, co wpływa na zdolności poznawcze, myślenie, pamięć i koncentrację. Proces ten trwa przez cały okres szkolny, a intensyfikuje się w okresie dojrzewania.
· Socjalizacja i rozwój emocjonalny: Uczeń nawiązuje nowe relacje społeczne w szkole, rozwija umiejętności komunikacyjne, radzenia sobie w grupie i emocjonalną inteligencję. W tym okresie kształtuje się również tożsamość i samoocena.
· Rozwój umiejętności poznawczych: Uczeń rozwija umiejętność logicznego myślenia, abstrakcyjnego myślenia, rozwiązywania problemów i krytycznego myślenia. Rozwijają się również umiejętności językowe, matematyczne i umiejętność uczenia się.
· Zmiany w stylu życia: Uczeń staje się bardziej samodzielny i odpowiedzialny za swoje codzienne zadania, takie jak nauka, organizacja czasu i dbanie o zdrowie. Pojawiają się również nowe obowiązki związane z nauką i rozwijające zainteresowania.
Przyczyną tych zmian jest naturalny proces dojrzewania oraz wpływ środowiska szkolnego, które stawia nowe wyzwania i wymagania. Hormony płciowe, czynniki genetyczne, interakcje społeczne i edukacyjne oraz indywidualne czynniki determinują tempo i intensywność tych zmian u poszczególnych uczniów.