Propaganda wizualna starała się przedstawić ciężko pracujących robotników (w polu, hucie, na budowie itp., jak w przypadku obrazu Gertrudy Wysockiej), ukazując tym ich poświęcenie dla odbudowy Polski i budowy nowej, wspaniałej gospodarki komunistycznej. Postaci proletariuszy najczęściej odziane są dość skromnie (np. w ubłocone czy poplamione odzienie), lecz wyglądają zdrowo i silnie, a najbardziej zasłużonych propagandzie prezentuje się niemal z sylwetkami półbogów (jak pomnik Wincentego Pstrowskiego). W pracach starano się podkreślać szczególną rolę przodowników pracy, co mocno oddziaływało na społeczeństwo (robotnicze, lecz nie tylko). Propaganda miała także zastosowanie przy wyborach, gdy starano się pokazać kandydujących polityków pracujących ciężko ramię w ramię u boku prawdziwych przodowników pracy, lub ochraniających ich przed niesprawiedliwą burżuazją zachodnią.
Socrealizm (czy też realizm socjalistyczny) powstał w 1934 roku za sprawą sztuki radzieckiej, która poczęła rozprzestrzeniać się na inne tereny, podległe władzom sowieckim.