Zadanie 1.
Ustal, do którego rodzaju literackiego należy utwór.
Utwór należy do liryki.
Zadanie 2.
Otocz pętlą sformułowania wskazujące na osobę mówiącą.
nas złączyły, razem się uczymy, nam, prowadź nas, żeglujmy, ucz nas, potrafili płynąć, popłynęli
Zadanie 3.
Podkreśl w tekście fragmenty, które oprócz znaczenia dosłownego mają znaczenie metaforyczne. Objaśnij te znaczenia.
„w przyszłości sięgnąć gwiazd” — zrealizować w przyszłości swoje marzenia
„więc żeglujmy w siną dal” — idźmy przez życie bez strachu, nawet w miejsca bardzo odległe
„przejść przez życie mimo burz i groźnych fal” — poradzić sobie w życiu z różnymi przeciwnościami losu niezależnymi od nas
„kiedy rejsu czas nastanie” — kiedy zacznie się dorosłe życie
„byśmy trudnych spraw ster wziąwszy w dłonie” — abyśmy potrafili poradzić sobie w trudnych chwilach
Zadanie 4.
Wypisz z tekstu przykłady co najmniej trzech środków stylistycznych i je nazwij.
Szkolne mury […] wspólna praca, marzeń czas – wyliczenia
Prowadź nas, prowadź nasz patronie – apostrofa
by w przyszłości sięgnąć gwiazd – metafora
Zadanie 5. Podaj cechy hymnu, które można odnaleźć w analizowanym utworze.
— skierowany do ważnej postaci (patrona szkoły)
— podniosły charakter
— zbiorowy podmiot liryczny
— apostrofa
Zrealizuj zadania zawarte w MINIKARTKÓWCE. Gdyby pojawiły się wątpliwości, skorzystaj z odpowiednich źródeł.